اهم اخبار

سازمان حمایت، صنایع لبنی متخلف را به تعزیرات معرفی کرد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

[heading]در حالی که صنایع لبنی براساس توافقات سه‌جانبه با دولت و دامداران موظف شده بودند به ازای افزایش قیمت محصولات خود نرخ خرید هر کیلوگرم شیر خام را ۱۰۰ تومان افزایش دهند، علی‌رغم افزایش قیمت محصولات‌شان باز هم قانون را اجرا نکردند و به گفته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی به تعزیرات معرفی شده و می‌شوند.[/heading]

 

به گزارش خبرنگار ایسنا، کشمکش صنایع لبنی و دامداران سال‌هاست ادامه دارد، چراکه از سویی دولت و دامداران معتقدند که صنایع لبنی در حق تولید‌کنندگان اجحاف می‌کند و بهای واقعی شیر خام خریداری شده را به دامداران پرداخت نمی‌کند.

اما علی‌رغم ادامه یافتن این کشمکش‌ها طی سال‌های گذشته و انتقاد وزیر جهاد کشاورزی از سو‌ءاستفاده صنایع لبنی، باز هم کارخانه‌های لبنی به کار خود ادامه دادند تا این‌که نوبت به توافق سه‌جانبه بین صنایع، دامداران و دولت رسید.

در سال جاری صنایع لبنی درخواست افزایش قیمت محصولاتشان را داشتند که دولت این درخواست را در صورتی قبول می‌کرد که صنایع، نرخ خرید شیر خام را افزایش دهند؛ به گونه‌ای که مقرر شد به ازای افزایش ۱۰۰ تومانی نرخ خرید هر کیلوگرم شیرخام از دامداران صنایع لبنی اجازه داشته باشند قیمت محصولات خود را حدود شش درصد افزایش دهند.

گرچه صنایع لبنی پس از این توفق اعلام کردند که قیمت محصولاتشان را افزایش نمی‌دهند اما سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به آن‌ها اعلام کرد که اگر نرخ خرید شیر خام را افزایش ندهند باید قیمت محصولاتشان را به نرخ سال گذشته برگردانند و در غیر این صورت به تعزیرات معرفی می‌شوند و این در حالی است که کارخانه‌های طی سال جاری قیمت محصولاتشان را افزایش داده‌اند اما صنایع لبنی خواهان مجوز جدیدی برای افزایش قیمت مجدد محصولاتشان بودند تا نرخ خرید شیر خام را افزایش دهند.

همین اختلاف نظر سبب شد تا پس از گذشت چند ماه از این توافق و افزایش قیمت محصولات لبنی، صنایع حاضر به پرداخت نرخ افزایش یافته شیرخام به دامداران نشوند و به گفته علی ملاصالحی – مدیر کل مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی – با ادامه یافتن این شرایط پرونده آن‌ها به تعزیرات فرستاده شده است.

وی در این زمینه به خبرنگار ایسنا، گفت: در حالی که صنایع لبنی قیمت شیرخام را افزایش ندادند که به صورت رسمی قیمت سه قلم محصول لبنی اصلی را افزایش داده‌اند و مشخص نیست کارخانه‌های لبنی علی‌رغم افزایش ندادن قیمت شیر خام که ۷۰ درصد هزینه‌های تولیدشان را در بر می‌گیرد و کاهش ۳۰ درصدی هزینه بسته‌بندی براساس نرخ‌های جهانی، چگونه همچنان درخواست افزایش قیمت محصول‌شان را در سال جاری دارند.

وی افزود: این تخلف صنایع لبنی سبب شد سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان پرونده آنها را به تعزیرات ارسال کند تا با آنها برخورد شود، چرا که با توجه به میانگین ۱۲۰۰ تا ۱۲۵۰ تومانی نرخ خرید هر کیلوگرم شیر خام از دامداران هنوز این قیمت افزایش نیافته است.

البته پیش از این نیز رضا باکری – دبیر انجمن صنایع لبنی – اعلام کرده بود با وجود داشتن مجوز سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان مبنی بر افزایش شش درصدی قیمت محصولات لبنی پرمصرف، قیمت محصولات لبنی امسال افزایش نمی‌یابد.

شاید با توجه به این وضعیت صنایع لبنی قیمت شیرخام خریداری شده از دامداران را افزایش نداده‌اند اما براساس قانون باید صاحبان این صنایع توجه داشته باشند در صورت افزایش ندادن قیمت شیرخام حقی برای افزایش قیمت محصولات‌شان هم ندارند.

فاطمه کاشانی

نویسنده

فاطمه کاشانی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *