اهم اخبار

ساماندهی تامین نهاده‌های دامی در دستور کار مجلس/واردات در فصل برداشت آسیب‌زاست

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: واردات محصولات کشاورزی نباید در فصل برداشت انجام شود، دولت در برخی موارد با واردات بی‌رویه و بی‌موقع، مانعی را پیش روی تولید داخلی بوجود آورده که برای بخش کشاورزی و دامی کشور آسیب‌زاست.

علیرضا نظری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا به تشریح اولویت‌های بخش کشاورزی که باید مورد توجه مجلس و دولت قرار بگیرد، پرداخت و افزود: موضوع تامین نهاده‌های کشاورزی شامل کودها و بذرها و نیز مشکلات حوزه دامداری و تامین نهاده‌های دامی وارداتی در دستور کار کمیسیون کشاورزی مجلس قرار گرفته است.

وی با تاکید بر تسریع در واردات نهاده‌های دامی و کشاورزی مورد نیاز برای جلوگیری از افزایش قیمت مرغ و گوشت و سایر محصولات دامی و کشاورزی اظهار کرد: ساماندهی تامین نهاده‌های دامی برای جلوگیری از واردات و تامین نیازهای ارزی مورد نیاز واردات در دستور کار کمیسیون کشاورزی مجلس است.

وی افزود: با پیگیری کمیسیون کشاورزی مجلس موضوع الگوی کشت از سوی وزارت جهادکشاورزی در دستور کار قرار دارد تا به تناسب آمایش سرزمینی مناطق مختلف کشور محصولاتی که ناچار به واردات آنها هستیم نظیر  کنجاله سویا، ذرت، دانه های روغنی و … در داخل کشور تولید شود. از طرفی واردات محصولات کشاورزی نباید در فصل برداشت انجام شود، دولت در برخی موارد با واردات بی‌رویه و بی‌موقع، مانعی را پیش روی تولید داخلی بوجود آورده که برای بخش کشاورزی و دامی کشور آسیب‌زاست.

نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در آمایش سرزمینی استان‌های مختلف کشور باید از کشت محصولات با نیاز آبی بالا جلوگیری و کشت جایگزین به کشاورزان معرفی شود، گفت: در حال حاضر تامین کود شیمیایی و نهاده‌های دامی از مهمترین مشکلات کشاورزان و دامداران است و کشت بی‌وقفه محصولات کشاورزی، نیاز تولیدکنندگان و کشاورزان را به کود شیمیایی فسفات وارداتی افزایش داده است.

وی بیان کرد: با ارائه الگوی کشت از سوی وزارت جهادکشاورزی باید به گونه‌ای عمل کرد که نهاده های دامی و کشاورزی در داخل کشور تولید شود و نیازی به واردات نباشد. شناسایی معادن گسترده خاک کود فسفانه و خرید و انتقال آن به کشور در دستور کار قرار دارد تا بتوان نیاز افزون بر ۴۰ سال کشور به نهاده‌های کشاورزی و دامی را برطرف و داخلی سازی کرد و پرونده واردات این محصولات برای همیشه بسته شود.

این نماینده مردم در خانه ملت افزود: با سازوکاری که توسط مجلس و دولت اتخاذ شده است تا سال آینده نیازی به واردات کود فسفانه به کشور نخواهد بود و به اندازه نیاز کشور در داخل تولید خواهد شد.

وی به وابستگی ۹۴ درصدی ایران به واردات دانه‌های روغنی اشاره کرد و افزود: پیش بینی می شود که در سال آینده رقم قابل توجهی که دولت همه ساله برای واردات نهاده های دامی و کشاورزی و دانه های روغنی با ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص می داد که عملا مشکلات بسیاری نیز در این پروسه وجود داشت، به تولید این اقلام تخصیص یافته و وابستگی به خارج از کشور برطرف شود.

او در مورد خرید تضمینی محصولات کشاورزی نیز گفت: افزود: بر اساس قانون، دولت باید قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی را متناسب با نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی تعیین کند که با مصوبه مجلس در انتظار تایید شورای نگهبان به عنوان یک قانون هستیم تا کشاورزان با اطمینان خاطر بتوانند این محصولات را تولید کنند.

نظری در خصوص مشکلات کشاورزان شهرستان خمین نیز گفت: تامین بذر آبی و دیمی از مشکلات کشاورزان خمین است و تقاضای بیشتری برای استفاده از بذر با قیمت دولتی وجود دارد. کشاورزان هم اکنون با بحران بذر حتی با قیمت نزدیک به هفت هزار تومان مواجه هستند که امید است دولت سازوکاری برای تامین بذر با قیمت تعادلی و دولتی اتخاذ کند.

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *