اهم اخبار

سرپرست معاونت بازرگانی داخلی: بیش از ۹۰ هزار تن ذخایر گوشت مرغ داریم

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت و دبیر و سخنگوی ستاد تنظیم بازار، بیان کرد: به دلیل لجستیک بسیار خوب در حوزه توزیع و با توجه به این که برخلاف سایر کشورها شبکه گسترده توزیع با بیش از ۳ میلیون واحد صنفی در سراسر کشور داریم، این پراکندگی صنوف توزیع برای رساندن کالا در مناطق مختلف کشور به دست مردم در شرایط کرونا بسیار تاثیر گذار بوده است.

به گزارش صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از وزارت صمت، محمدرضا کلامی با بیان این مطلب، افزود: برای تامین کالاهای مورد نیاز مردم در طول سال به صورت مستمر برنامه ریزی‌های لازم را انجام می‌دهیم.

وی تصریح کرد: در شرایط خاص مانند روزهای اول شیوع کرونا که از اسفندماه سال گذشته شروع شده است، هر چند کشورهای مختلف سیاست انقباضی در صادرات اعمال کردند و سعی نمودند تا کالاهای مورد نیاز خود را صادرات نکنند و برای مصرف داخل نگه دارند، همچنین لجستیک بین الملل نیز دچار وقفه شد، اما ذخایر بسیار مناسبی از کالاهای مورد نیاز مردم در کشور داشتیم و شرایط را مدیریت کردیم.

سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت با بیان اینکه در اکثر کشورهای دنیا، فروشگاه های زنجیره‌ای را تقریبا غارت کردند اما در ایران به این شکل نبود،گفت: به دلیل لجستیک بسیار خوب در حوزه توزیع و به این دلیل که برخلاف سایر کشورها شبکه گسترده توزیع با بیش از ۳ میلیون واحد صنفی در سراسر کشور داریم که این پراکندگی صنوف توزیع برای رساندن کالا در مناطق مختلف کشور به دست مردم بسیار تاثیر گذار بوده است.

کلامی بیان کرد: افزایش قیمتی که در برخی کالاها در آن مقطع رخ داد به واسطه تبلیغاتی بود که برای مفید بودن یا مضر بودن آن کالاها در آن شرایط شده بود که این روی میزان تقاضا تاثیر نهاد، البته با افزایش تقاضا لجستیک ما نیز پاسخگو بود و ما در این حوزه موفق بودیم.

ممنوعیت واردات بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ ردیف تعرفه برای حمایت از تولید داخل

وی با اعلام اینکه بیش از ۸ هزار ردیف تعرفه در کتاب مقررات صادرات و واردات به عنوان کالای وارداتی داریم، تصریح کرد: در این چند سال بخاطر تشدید تحریم ها، واردات بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ ردیف تعرفه را در راستای خودکفایی و حمایت از تولید داخل ممنوع اعلام کردیم تا کاهش ارزبری داشته باشیم.

سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت ادامه داد: از حدود ۶ هزار ردیف تعرفه باقیمانده برای واردات، بیش از ۵۵۰۰ ردیف با ارز نیمایی و اشخاص واردات می شوند و حدود ۵۰۰ ردیف تعرفه دیگر را با ارز ۴۲۰۰ می آوریم که شامل ۵ قلم کالای اساسی ذرت، کنجاله، جو، روغن خام و دانه های روغنی است و بقیه تعرفه ها شامل دارو و تجهیزات پزشکی می باشد.

کلامی بیان کرد: در اسفندماه سال گذشته کمبود تقاضا و بسته بودن هتل ها و رستورانها به خاطر شیوع کرونا، سبب شد تا مرغدار مرغ زنده را در حدود ۶ تا ۷ هزار تومان بفروشد و مصرف کننده ۱۰ هزار تومان بخرد که این وضعیت باعث شد تولید کننده متضرر بشود.

بیش از ۹۰ هزار تن ذخایر گوشت مرغ داریم

وی ادامه داد: برای حفظ تعادل، دولت مقادیر مازاد عرضه مرغداران را جمع آوری نمود که در این راستا روزی ۲ هزار تن مرغ جمع آوری کردیم و الان بیش از ۹۰ هزار تن ذخایر گوشت مرغ داریم.

سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت گفت: در حال حاضر مرغ زنده را باید مرغدار ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان درب مرغداری بفروشد و متوسط خرده فروشی حدود ۱۵ تا ۱۷ هزار تومان است. اما بالاترین قیمت مرغ در سیستان و بلوچستان می باشد که قیمت مرغ به واسطه اینکه این استان تولید زیادی ندارد و فواصل بین شهری در آن زیاد است، حدود ۱۷ هزار و ۷۰۰تومان تومان بود.

کلامی اضافه کرد: شرکت پشتیبانی امور دام ۱۰ هزار تن مرغ منجمد را از محل ذخایر خود در میادین میوه و تره بار، فروشگاه های زنجیره ای و صنوف منتخب در سطح کشور شروع به عرضه کرده است و قیمت مرغ مصرف کننده در میادین میوه و تره بار ۱۳ هزار تومان و در سطح خرده فروشی بقیه جاه‌ها ۱۳ هزار و ۵۰۰ شده است.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *