اهم اخبار

سرکنسول ایران در جمهوری تاتارستان روسیه در نشست فعالین صنایع غذایی؛ در هیچ مقطع تاریخی به اندازه این برهه شرایط تجارت با کشور روسیه فراهم نبوده است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

نشست فعالین صنعت غذا و کشاورزی کشور  تحت عنوان همایش فرصت های تجاری مواد غذایی به کشور روسیه با همت سندیکای صنایع کنسرو با حضور نمایندگانی از سازمان دامپزشکی کشور، سازمان شیلات و سرکنسول ایران در جمهوری تاتارستان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی “اگروفودنیوز” ،داوود میرزاخانی سرکنسول کشورمان درجمهوری تاتارستان روسیه با بیان اینکه در هیچ مقطع تاریخی به اندازه الان شرایط تجارت با کشور روسیه فراهم نبوده است، افزود: روسیه به دلیل شرایط تحریم ناشی از جنگ اوکراین ناگزیر شده به تجارت با کشورهای دیگر از جمله ایران روی بیاورد.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از شرکتهای اروپایی به اجبار روسیه را ترک کرده اند و اکنون این فرصت برای شرکتهای ایرانی مهیا شده است تا با ارائه محصولات رقابتی بازار روسیه را تصاحب کنند .

این مسئول با انتقاد از عدم هماهنگی شرکتها و کار گروهی از تولیدکنندگان کشورمان خواست برای ارائه محصولات در یک صنف حتما قیمتی که از طرف شرکتهای ایرانی ارائه می شود به صورت یکسان باشد . و عدم رعایت این مسئله باعث کاهش صادرات محصولات ایرانی خواهد شد.

وی با بیان اینکه کنسرو های ماهی موجود در بازار روسیه از کیفیت پایین تری نسبت به کشورمان برخوردار است ولی ذائقه مردم کشور روسیه به چنین محصولاتی عادت کرده است و بهتر است تولیدکنندگان کشورمان برای صادرات این اقلام بحث سلیقه و دائقه روس ها را مد نظر قرار دهند.

میرزاخانی با بیان اینکه تنها در ماه گذشته ۲۸۰ میلیون دلار کنسرو ماهی ‌از کشورهای بلاروس،چین و تایلند به بازار روسیه صادر شده است، بازار روسیه را بازاری  بالقوه و قوی برای صنعت غذای کشور خواند.

او همچنین از شرکتهای صنایع غذایی که علاقمند به حضور در بازار روسیه و صادرات به این کشور هستند،دعوت کرد تا با حضور در نمایشگاه مواد غذایی کازان که جز سه نمایشگاه بزرگ این کشور محسوب می شود اقدام به اخذ غرفه نمایند.

سرکنسول ایران در جمهوری تاتارستان با اشاره به اینکه ورود به بازار روسیه سخت است،   از حمایت این کنسولگری  از شرکت های فعال و علاقمند به صادرات به روسیه خبر داد و گفت : با معرفی مدیران این شرکتها به به مدیران فروشگاههای زنجیره ای و بازارهایی نظیر فود سیتی امکان توسعه صادرات محصولات صنایع غذایی کشور به روسیه بیش از پیش خواهد بود.

در این نشست، مسعود بختیاری رئیس هیئت مدیره سندیکای صنایع کنسرو ایران نیز ضمن بحرانی دانستن صنعت کنسرو ماهی تون و رب گوجه فرنگی از تجمع فعالین این صنایع در سازمان تعزیرات حکومتی خبر داد و گفت: متاسفانه قیمت اقلامی همجون  کنسرو ماهی تون و رب گوجه فرنگی نباید در ستاد تنظیم بازار و شخص معاون اول رئیس جمهور تعیین گردد، چرا که با گذشت نزدیک به یک سال با توجه مشغله ایشان کارخانجات با توجه به اینکه مشمول قیمت گذاری پیشینی هستند، یکی پس از دیگری به تعطیلی کشانده شده و کارگران زیادی نیز بیکار شده اند.

این در حال است که سال گذشته سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده و وزارت جهاد کشاورزی در خصوص تعیین قیمت این اقلام توافقاتی صورت گرفت که با توجه به تحولات صورت گرفته مسکوت ماند.

بختیاری یک از چاره های تولیدکنندگان را روی آوردن به بازارهای صادراتی دانست و گفت : با توجه به بحرانی که کشور روسیه در خصوص تحریم با آن مواجه شده، امکان حضور شرکتهای ایرانی به ویژه در بخش صنعت غذا و کشاورزی در این بازار صادراتی بیش از پیش محتمل است  ولی این مسئله نیازمند به ثبات اقتصادی و ثابت ماندن قیمت ها می باشد که چنین ثباتی در کشور ما با توجه به نوسانات ارز و افزایش قیمت مواد اولیه تا کنون میسر نشده است.

در این نشست که با حضور نمایندگانی از شرکت های عضو سندیکای صنایع کنسرو، انجمن شیرینی و شکلات و انجمن صنایع لبنی برگزار شد، حضار دیدگاهها و چالش های خود را  در بازار روسیه با داوود میرزاخانی” سرکنسول کشورمان در جمهوری تاتارستان ” به اطلاع رساندند و از عدم تبادل مالی و همچنین وصل مطالبات گذشته خود به شدت انتقاد کردند.

فعالین بخش خصوصی در این نشست از نماینده دولت درخواست کردند، دولت ایران نیز همانند سایر کشورها همچون روسیه و ترکیه پشت بخش خصوصی و تولیدکنندگان خود باشد و از حقوق آنها در عرصه بین الملل دفاع کند.

در پایان این نشست میرزاخانی پیشنهاد کرد : شرکت های ایرانی با تاسیس یک شرکتEMC  ، کالای خود را تحت یک برند به کشورهایی نظیر روسیه صادر کنند چرا که به گفته وی حضور برندهای متفاوت و قیمت های مختلف باعث رقابت منفی می شود و در نهایت این پروژه با چالش مواجه خواهد شد.

امیررضا اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *