اهم اخبار

سهمیه بندی صادرات شیرخشک فسادآور است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

عضو هیئت مدیره انجمن صنایع لبنی سهمیه بندی صادرات شیر خشک را فساد آور خواند و گفت :  صادرات این محصول مخالف منافع ملی و زیان آور خواهد بود.

به گزارش صنعت غذا و کشاورزی (اگروفودنیوز)، محمد فربد عضو هیئت مدیره انجمن صنایع لبنی ایران با تاکید بر نادرستی سهمیه بندی صادرات شیرخشک گفت: با توجه به کمبود علوفه وارداتی ومشکلات دامداران، صادرات شیرخشک از اساس صحیح نمیباشد.

محمد فربد تصمیم گیری دراین خصوص را با هماهنگی انجمن های ذیربط و ذینفع در صنعت شیر توصیه کرد و گفت: سهمیه بندی صادرات شیرخشک فساد آور است. رقابت شرکت های مختلف داخلی در بازار جهانی سبب افت قیمت و ایجاد زیان در منافع ملی میشود.

فربد در مورد مشکلات در نحوه توزیع و تخصیص سهمیه گفت: مقدار موجودی شیرخشک در انبارها را به طور دقیق نمیتوان با میزان بیان شده بررسی کرد. همچنین بهتر است شیر تولیدی حاصل از علوفه ۴۲۰۰ تومانی در جهت سرانه مصرف لبنیات در داخل کشور صرف شود.

عضو هیئت مدیره انجمن صنایع فرآورده های لبنی با اشاره به موضوع قاچاق شیرخشک، این پدیده را ناشی از تفاوت قیمت داخلی و بازار جهانی این محصول دانست و گفت: ریشه و اساس بروز این مشکل در اختصاص ارز دولتی به علوفه و نهاده های دامی است. در حقیقت شیری که با یارانه علوفه تولید شده، تبدیل به شیرخشک میشود و یارانه مردم به خارجی ها تقدیم می شود.

وی با بیان این که هم اکنون سرانه مصرف در کشور نیمی از سرانه جهانی است گفت: در خوشبینانه ترین محاسبات سرانه مصرف لبنیات در کشور ۸۰ کیلوگرم میباشد و این در حالی است که متوسط سرانه مصرف جهانی بین ۱۵۰ تا ۱۶۰ کیلوگرم است.

محمد فربد در رابطه با کاربرد های دیگر سوبسید گفت: برای کمک به اقشار آسیب پذیر میتوان از روش های دیگری استفاده کرد . چندی پیش انجمن صنایع لبنی ایران طی نامه ای به وزیر صمت و ریاست جمهوری، پیشنهادی در جهت افزایش سرانه مصرف را به صورت مکتوب ارائه داد . این پیشنهاد درخصوص فروش سه قلم کالای لبنی اساسی (۳۰% از محصولات لبنی) با سود ۳% و به نحوی که خانوار های کم برخوردار بتوانند از آن بهره مند شوند مطرح شده است که امیدواریم توسط معاون اول رئیس جمهور پیگیری شود.

سرویس خبری: صنعت غذا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *