اهم اخبار

سیب ارزان ایران صدای کشاورزان هندی را درآورد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

هفته‌نامه انگلیسی‌زبان “ایندیا تودی” در گزارشی به استقبال مردم هند از سیب ایران اشاره کرد و نوشت: زیان‌های اقتصادی برای کشاورزان در هند رو به افزایش است و تقاضا برای سیب‌های بومی به‌میزانی قابل توجه کاهش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، هفته‌نامه انگلیسی‌زبان “ایندیا تودی” در گزارشی به استقبال مردم هند از سیب ایران اشاره کرد و نوشت: زیان‌های اقتصادی برای کشاورزان در هند رو به افزایش است و تقاضا برای سیب‌های بومی به‌میزانی قابل توجه کاهش یافته است.

در زمان حاضر تخمین زده می‌شود که حدود ۳۰ میلیون جعبه سیب در سردخانه‌های این کشور قرار دارد. یک جعبه (۱۶کیلوگرمی) سیب معمولاً با نرخ متوسطی از ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ روپیه یا بیشتر فروخته می‌شد، اما در دوره رکود فعلی، نرخ‌ها ۳۰ درصد کاهش یافته است.

دلیل پایین بودن تقاضا و کاهش قیمت را به واردات عمده سیب بدون عوارض گمرکی از ایران بر اساس توافقنامه تجارت آزاد نسبت می‌دهند.

محموله‌های بزرگ سیب از طریق راه‌های دریایی ارسال می‌شود، در حالی که مرز عطاری ـ واگه نیز شاهد ورود سیب از طریق افغانستان است.

این امر نرخ میوه در بازارهای داخلی (هند) را به‌شدت تغییر داده است و باعث ضرر و زیان برای کشاورزان هندی و طیفی گسترده از افراد مرتبط با این تجارت از حمل‌ونقل و صاحبان سردخانه گرفته تا تاجران و نمایندگان شده است.

در بازار آزادپور مندی در دهلی‌نو، بزرگترین بازار میوه‌فروشی آسیا، تأثیر سیب ایرانی به‌شدت محسوس است.

ویجی کومار تالرا، دبیرکل اتحادیه تاجران سیب کشمیر و آزادپور، دراین‌باره می‌گوید تقاضای کمتری برای میوه بومی در مقابل سیب‌های ایرانی وجود دارد.

یک جعبه سیب از ایران به‌وزن ۱۰ کیلوگرم بین ۶۰۰ تا ۸۵۰ روپیه در هند فروخته می‌شود که رقابت سختی را با محصولات داخلی ایجاد می‌کند، همین مقدار سیب از کشمیر یا هیماچال پرادش به‌قیمت ۹۰۰ تا ۱۱۰۰ روپیه فروخته می‌شود.

به‌گفته تالرا، این امر منجر به رکود در تجارت محصولات داخلی شده است، به‌عنوان مثال، روزانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ کامیون حامل سیب از آزادپور مندی به‌سمت جنوب هند حرکت می‌کنند.

وی می‌گوید: هنوز تقاضا برای محصولات محلی در شمال هند وجود دارد، اما بازارهای ماهاراشترا و جنوب هند مملو از سیب‌های ایرانی است و نزدیک به ۳۰ میلیون جعبه سیب در سردخانه‌ها باقی مانده است.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایندیا تودی

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *