اهم اخبار

سیب صادراتی شش برابر ارزان‌تر از بازار داخلی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

صادرات سیب در پنج ماهه امسال در حالی بیش از ۴۲۳ درصد نسبت به سال گذشته کمتر شده که قیمت آن نسبت به بازار داخلی حدود شش برابر نیز ارزان‌تر و کیلویی ۸۸۶ تومان به مشتریان خارجی فروخته می‌شود.

به گزارش ایسنا، صادرات سیب در پنج ماهه نخست امسال به ۳۰ هزار و ۹۳۹ تن و ۵۵۵ کیلوگرم به ارزش هشت میلیون و ۴۳۶ هزار و ۹۶۴ دلار رسیده است که ۴۲۳.۷۷ درصد از نظر وزنی کمتر از میزان صادرات بیش از ۱۶۲ هزار تنی پنج ماهه سال گذشته است.

عنایت الله بیابانی – قائم مقام خانه کشاورز- درباره چرایی کاهش صادرات سیب اظهار کرد: سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه صادرات محصولات ماننده سیب که جزو محصولات صادراتی به شمار می روند تقریبا به دست فراموشی سپرده شده و به دلیل وجود اختلاف نظرها بین وزارتخانه های جهاد کشاورزی و صنعت معدن تجارت بر سر تصدی گری بازار داخلی و خارجی به نظر می‌رسد امسال مانند سال های گذشته جدیت در این زمینه وجود نداشت.

وی افزود: یکی دیگر از دلایل کاهش صادرات سیب در پنج ماهه نخست این سال نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته کیفیت و نوع بسته بندی است که به نظر می‌رسد باید بیش از پیش به آن توجه شود و مدنظر صادرکنندگان و مسئولان قرار گیرد.

البته سیب صادراتی ایران ۱۷ مقصد از جمله کشورهای افغانستان، امارات، بحرین، پاکستان، ترکمنستان، چین، عراق، عمان، فدراسیون روسیه، قزاقستان، قطر، دوبی و هند دارد که در این میان روسیه با خرید ۶۹۰ کیلوگرم سیب در رتبه آخر فهرست خریداران این محصول قرار دارد و افغانستان با خرید بیش از ۱۰ هزار تن عمده‌ترین مشتری سیب ایرانی به شمار می‌رود که بیش از به حدود یک سوم سهم این بازار را تا پایان مردادماه امسال از آن خود کرده است. پس از افغانستان کشورهای پاکستان و عراق با ۸۰۰۰ تن و ترکمنستان با ۴۰۰۰ تن در رتبه‌های بعدی فهرست مشتریان سود ایرانی قرار دارند و جالب‌تر اینکه مجموع خرید این چهار کشور تقریبا با میزان صادرات ایران در این بازده زمانی برابری می‌کند و ۹ کشور دیگر نیز کمتر از چند درصد سهم بازار را دارند.

نکته عجیب و غریب دیگری که در صادرات سیب به چشم می‌خورد قیمت ارزان این محصول است، چرا که بر اساس آمار رسمی منتشر شده سیب ایرانی کیلویی ۲۷ سنت معادل حدود ۸۸۶ تومان به مشتریان خارجی فروخته شده است که یک ششم قیمت سیب ایرانی است که در بازار داخلی عرضه می‌ شود و به نظر می‌رسد ایران می‌تواند با بازاررسانی بهتر و هدفمندتر این محصول باغی صادراتی را به قیمت بهتری بفروشد.

نکته دیگر این که چرا باید سیب ایرانی کیلویی حدود ۸۰۰ تومان به مشتریان خارجی فروخته شود حال آنکه بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی اقلام خوراکی در سطح شهر تهران هر کیلوگرم سیب به صورت میانگین ۶۰۰۰ تومان عرضه شده است که حدود شش برابر گران‌تر از سیب صادراتی است.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *