اهم اخبار

سیلی سرما بر صورت زیتون/ باغداران از دلایل کاهش تولید می‌گویند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print
کارشناسان و باغداران از کاهش تولید زیتون و روغن زیتون در سال‌جاری خبر می‌دهند و «ناآوربودن باغات»، سرمای هوا و اصلاح نشدن باغات قدیمی را از جمله دلایل این امر عنوان می‌کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، برخلاف گفته‌های مسئولان وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر اینکه امسال ۱۰۰ هزارتن میوه زیتون در کشور تولید می‌شود؛ مسئولان و کارشناسان از کاهش چشمگیر تولید این محصول در سال‌جاری خبر می‌دهند.

در همین زمینه عضو شورای ملی زیتون در گفتگو با خبرنگار مهر اعلام کرد: امسال تولید زیتون در استان‌های فارس، زنجان، گیلان و قزوین بین ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش یافته است. نادر جلالت دلیل این مساله را «ناآور بودن باغات زیتون» در سال‌جاری اعلام کرد و گفت: علاوه بر این، سرمایی که در فروردین ماه در کشور بروز کرد، باعث ریزش گلها شد که این امر نیز در کاهش تولید موثر بوده است.

عضو شورای ملی زیتون با بیان اینکه در استان فارس، کمبود آب نیز در کاهش تولید این محصول نقش داشته است، افزود: تولید زیتون در برخی مناطق استان فارس همچنان توجیه دارد؛ اما در نقاطی مانند فسا و سروستان تعدادی از باغات خشک شده‌اند که مسئولان و تولیدکنندگان به دنبال جایگزین کشت برای زیتون در این مناطق هستند.

جلالت با بیان اینکه امسال تولید روغن زیتون در کشور کاهش زیادی دارد، افزود: احتمالا میزان تولید این محصول در سال‌جاری معادل یک‌هزار تن و یک چهارم پارسال خواهد بود.

در همین راستا و برای مشخص شدن این مساله که وضعیت باغات زیتون در سال‌جاری دقیقا به چه شکل است، میزان تولید چقدر کاهش یافته و دلیل این امر چه بوده است؟ پای صحبت برخی تولیدکنندگان و باغداران کشور نشستیم و از خودشان سوال کردیم که در سال ۹۵ شرایط تولید زیتون و روغن زیتون به چه شکل است؟

مجتبی چگینی، یکی از تولیدکنندگان زیتون در منطقه طارم قزوین است که سطح زیرکشت زیتون در این منطقه را ۷ هزارهکتار عنوان می‌کند. وی در گفتگو با مهر با بیان اینکه ۴ هزار هکتار از این باغات قدیمی و سنتی و ۳ هزار هکتار از آنها جدید هستند، گفت: میزان تولید در سال‌جاری بسیار کاهش یافته است.

این باغدار اضافه کرد: باردهی درختان در سال‌جاری، تقریبا به ۳۰ درصد سال گذشته رسیده است و ما با کاهش ۷۰ درصدی تولید مواجه هستیم.

چگینی درباره تولید روغن زیتون نیز ادامه داد: اصلا فکر نمی‌کنم امسال زیتونی برای تهیه روغن باقی بماند و به مرحله روغن‌کشی برسد.

این تولیدکننده زیتون درباره دلایل وضعیت پیش آمده نیز اظهار داشت: اصلاح نشدن باغات قدیمی یکی از دلایل این امر است؛ ضمن اینکه باغات زیتون یک سال آور و سال بعد ناآور است که امسال ناآور بوده‌اند.

چگینی به این پرسش که آیا وجود مگس میوه زیتون نیز در کاهش تولید موثر بوده است؟ پاسخ داد: در طارم قزوین و طارم زنجان امسال اصلا مگس وجود نداشت؛ اما در گیلان این آفت مشاهده شد که سازمان جهادکشاورزی استان و کشاورزان با آن مبارزه کردند.

محمد بانشی، یکی از باغداران زیتون در بیضای فارس، وضعیت تولید در این استان را چندان نامطلوب نمی‌داند و می‌گوید: تولید امسال فقط در بیضا کم بوده و سایر نقاط استان مشکلی در این زمینه نداشته‌اند.

بانشی به این پرسش که امسال میزان تولید در استان فارس چه میزان پیش بینی می‌شود؟ پاسخ داد: آمار دقیقی در این زمینه ندارم؛ اما می‌توان گفت که تولید از سال قبل بهتر است. این تولیدکننده اضافه کرد: در منطقه بیضا، وضعیت چندان خوب نیست و میزان تولید در سال جاری، تقریبا ۴۰ درصد کمتر از سال گذشته است.

وی درباره دلیل این مساله افزود: زمستان سال گذشته هوا چندان سرد نبود؛ اما چند روز قبل از عید و هنگام جوانه زدن درختان، هوا بیش از اندازه سرد شد که همین امر به تولید آسیب زد.

بانشی همچنین تاثیر کمبود آب بر باغات استان فارس را تائید کرد و گفت: در همین منطقه بیضا، کم‌آبی بر شرایط باغات تاثیر گذاشته؛ البته باغات خشک نشده، اما این امر تولیدکنندگان را خیلی آزار داده است؛ در مناطق دیگر هم شنیده می‌شود کمبود آب بر شرایط تولید تاثیر زیادی داشته؛ ولی درباره خشک شدن باغات چیزی نشنیده‌ایم.

کامران طالبی، از دیگر تولیدکنندگان زیتون در منطقه منجیل است که در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه درختان زیتون این منطقه ۳۰ درصد سال گذشته بار دارند، گفت: امسال میزان تولید ما بین ۶۰ تا ۷۰ درصد کاهش دارد.

وی اضافه کرد: به همین دلیل درحال حاضر قیمت زیتون در منطقه ما کیلویی بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان گران شده؛ ضمن اینکه میزان تولید امسال به حدی کم است که چیزی برای روغن‌کشی نخواهد ماند.

سمیه براتی

نویسنده

سمیه براتی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *