اهم اخبار

شبکه تامین، توزیع و ارزش در بخش کشاورزی اجرایی می‌شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران گفت: مهمترین دستور کار این اتاق در بخش کشاورزی برای تحقق شعار سال ۱۴۰۰، شبکه‌سازی و استفاده از منابع خرد برای رسیدن به اهداف بزرگ است؛ بنابراین ایجاد شبکه تامین، توزیع و ارزش در بخش‌های مختلف کشاورزی اجرا می‌شود. 

به گزارش پایگاه خبری اگروفودنیوز، از اتاق تعاون ایران، ارسلان قاسمی با بیان اینکه تحقق شعار «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» مهمترین برنامه کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون در سال جاری است، افزود: در چند سال اخیر به موانع پیش‌روی تولید رسیده‌ایم که می توان آن‌ها را در چند بخش تشریح کرد.

وی بیان‌داشت: بی‌ثباتی قوانین، دستورالعمل‌ها و آیین نامه‌ها، یکی از مهمترین موانع پیش روی تولید است زیرا بسیاری از این دستور العمل‌ها و آیین‌نامه‌ها در لحظه و بدون در نظر گرفتن آثار آن در طولانی‌مدت تصویب شده‌اند که می‌توان به تصمیمات یک سال و نیم اخیر درباره تولید مرغ و تخم‌مرغ اشاره کرد.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون، تامین سرمایه را دومین مانع بخش تولید به‌طور خاص در بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه اقتصاد ما بانک‌محور است، باید گفت که بانک‌ها نتوانسته‌اند با شرایط تحریم کنار آمده و با بنگاه‌های اقتصادی همانند شرایط نرمال اقتصادی برخورد می‌کنند.

وی ادامه‌داد: نتیجه این عمل وجود بخش‌های مختلف تولید است که از همه ظرفیت تولید آن به دلیل نبود نقدینگی استفاده نمی‌شود.

قاسمی گفت: نوسانات نرخ ارز در یک سال گذشته باعث شد تا نیاز نقدینگی یک واحد تولیدی افزایش قابل توجهی داشته باشد و سیستم بانکی در این راستا عملکرد مناسبی نداشته است.

وی در ادامه به بهره‌وری و افزایش آن اشاره کرد و افزود: در دو سال گذشته وضعیت بارندگی در کشور مناسب بود، اما برنامه‌ریزی مناسبی برای استفاده از منابع آبی انجام نشد که این تعلل را باید در سال جاری هم در بخش منابع آبی و هم در بخش منابع خاکی جبران کرد.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون خاطرنشان‌کرد: نداشتن برنامه مشخص درباره الگوی کشت و آمایش سرزمین از دیگر چالش‌های بخش است، زیرا بیش از ۷۰ سال است که الگوی گشت و آمایش سرزمین در بخش کشاورزی مطرح است اما اجرایی و عملیاتی نشده است.

وی با اشاره به قانون بودجه ۱۴۰۰، گفت: امسال در بند (م) تبصره ۷ بودجه ۱۴۰۰ به نوعی تشویق در استفاده از کشت و پرورش فراسرزمینی پیش بینی شده است که بخش تعاون نیز استفاده از این بند را پیگیری می‌کند.

بر اساس این گزارش امسال رهبر معظم انقلاب با انتخاب شعار «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» بر اهمیت جهش تولید و حمایت از تولیدکنندگان و رفع موانع پیش روی تولیدکنندگان تاکید کردند.

سرویس خبری: کشاورزی

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *