اهم اخبار

شرایط افزایش ۳ میلیارد دلاری صادرات موادغذایی ایران به عراق مهیاست

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رایزن سابق بازرگانی ایران در عراق با بیان اینکه سالانه ۲ میلیارد دلار موادغذایی ایران به عراق صادر می‌شود گفت: شرایط افزایش ۳ میلیارد دلاری صادرات محصولات کشاورزی و موادغذایی ایران به عراق مهیا است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از تسنیم؛ مهدی نجات نیا رایزن سابق بازرگانی ایران در عراق در نشست آموزشی تجاری صادرات محصولات کشاورزی ایران به عراق اظهار داشت: سالانه حدود ۱۰ میلیارد از ۴۰ میلیارد دلار صادرات کالای غیر نفتی کشورمان به عراق صادر می‌شود و ایران مزیت نسبی برای صادرات به  کشور دارد.

وی افزود:  قیمت تمام  شده پایین محصولات کشاورزی و مواد غذایی و نزدیکی ایران به عراق از جمله مزیت های صادراتی کشورمان در مقایسه با سایر کشورها است و خود عراقی ها نیز تمایل زیادی به واردات از ایران دارند که باید از این شرایط به درستی استفاده کرد.

رایزن بازرگانی سابق ایران در عراق گفت: تجار بازار عراق به دنبال واردات محصولات ارزان قیمت کشاورزی و صنایع غذایی هستند اما با توجه به درآمدهای نفتی مردم این کشور دیگر به دنبال کالای درجه یک هستند که دولت ایران نیز  صادرات کالای درجه یک را دنبال می کند.

کارخانه های صنایع غذایی ما با ۳۰ درصد ظرفیت خود کار می‌کنند که در صورت داشتن بازار می‌توانند محصولات خود را به این کشور صادر کنند.

وی با بیان اینکه عراق ۸۰ میلیارد دلار واردات دارد که بخش عمده ای از آن مواد غذایی است اظهار داشت: این کشور سالانه ۲۰ میلیارد دلار مواد غذایی وارد می کند که ایران تنها 2 میلیارد دلار آن را تامین می‌کند که امکان افزایش این صادرات به ۵ میلیون دلار نیز وجود دارد.

نجات نیا گفت: کارخانه های صنایع غذایی ایران با ۳۰ درصد ظرفیت خود کار میکنند که در صورت داشتن بازار می‌توانند تولید خود را افزایش دهند و حجم بیشتری از مواد غذایی ایران به کشور عراق صادر شود.

وی اظهار داشت: برخی از تجار عراقی برای واردات کالا از ایران مستقیم به کشورمان می آیند و محصولات را با قیمت پایین و به صورت ریالی خریداری می کنند اما برای بهره مندی از مواهب صادرات بهتر است که خودمان به این کشور صادرات داشته باشیم.

نجات نیا در پاسخ به سوالی درباره نحوه نقل و انتقالات مالی با این کشور  اظهارداشت: صرافانی که تجار دو طرف آن را قبول داشته باشند امکان نقل و انتقال را به راحتی فراهم آورده اند.

نجات نیا گفت: صرافی ها در هر مرحله 500 هزار دلار به ایران صادرات دارند و بدون مشکل در جریان است.

وی اظهار داشت: عراق پول های صادرات گاز ایران را نیز  به ازای آن کالا آزاد کرده است و بازرگانان از این مسیر نیز می توانند برای تجارت با این کشور استفاده کنند.

نجات نیا گفت: توری آموزشی و تجاری برای تجارت با عراق به مدت ۴ روز با همراهی موسسه مطالعات بازرگانی تدارک دیده شده که به صورت حضوری مسائل آموزشی و بازاریابی را برای تجارت با عراق کسب می کنند.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: تسنیم

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *