اهم اخبار

صادرات سیب زمینی ۱۵۴ درصد افزایش یافت

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت ایران از رشد ۱۵۴ درصدی صادرات سیب زمینی ایران نسبت به سال گذشته خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ لطیفی، سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: سیب زمینی یکی از محصولات مهمی است که در سبد غذایی خانوار نقشی با اهمیت دارد و کشور ما نیز یکی از تولید کنندگان مهم این محصول در منطقه است که عالوه بر تامین نیاز‌های کشور در حوزه خانوار و صنعتی بخشی از مازاد محصول خود را به بازار‌های دیگر صادر می‌کند.

وی گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان آذر ماه، ۱۹۶ میلیون و ۴۲۷ هزار و ۴۱۵ کیلوگرم سیب زمینی به ارزش ۷۲ میلیون و ۱۲۷ هزار و ۵۳۹ دلار به ۱۴ کشور صادر شده است. او گفت: همچنین نسبت به ۹ ماهه سال ۱۴۰۱ با رشد ۱۵۴ درصدی در وزن و ۱۶۹ درصدی در ارزش همراه بوده است.

لطیفی افزود: در سال گذشته ۱۰۵ میلیون و ۳۲۳ هزار و ۱۵۸ کیلو گرم سیب زمینی در مدت ۱۲ ماه صادر شده است؛ که ارزش آن ۳۹ میلیون و ۹۶۹ هزار و ۱۸۱ دلار بود که در ۹ ماهه فروردین تا پایان آذر ماه ۱۴۰۱، ۷۷ میلیون و ۴۱۳ هزار و ۳۶۷ کیلو گرم به ارزش ۲۶ میلیون و ۸۴۲ هزار و ۹۸۷ دلار صادر شده است.

به گفته لطیفی، مقاصد صادراتی سیب زمینی کشور به کشور‌های ترکمنستان، افغانستان، عراق، آذربایجان، امارات، پاکستان، کویت، عمان، قطر، سوریه، ازبکستان، قزاقستان، ارمنستان و ترکیه بوده است.

وی افزود: صادرات سیب زمینی در زمستان ۱۴۰۱ در سه ماهه پایانی سال ۳۲ میلیون و ۸۲۲ هزار و ۸۳۸ کیلو گرم به ارزش ۱۳ میلیون و ۱۲۶ هزار و ۱۹۴ دلار به ۱۰ کشور ارمنستان، افغانستان، امارات، ترکمنستان، آذربایجان، عراق، عمان، قطر، کویت و گرجستان صادر شده است که توجه به بازار‌های خرید سیب زمینی در زمستان سال قبل می‌تواند در بازار یابی محصول سیب زمینی در سه ماه پایانی سال ۱۴۰۲ نیز تعیین کننده مسیر باشد.

سیب زمینی

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *