اهم اخبار

صادرات شیرینی و شکلات با کم‌تر از یک سوم ظرفیت

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

دبیر انجمن صنفی صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات ایران از کاهش تقاضا و افزایش “سرسام آور” قیمت مواد اولیه خبر داد و گفت: در صورت رفع مشکلات، امکان صادرات ۱.۵ میلیارد دلاری شیرینی و شکلات به کشورهای همسایه وجود دارد، اما سال گذشته این رقم ۴۷۵ میلیون دلار بود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی (اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا؛ جمشید مغازه‌ای از کاهش صادرات شیرینی و شکلات در سال گذشته خبر داد و گفت: به دلیل مشکلات ناشی از تحریم و همه‌گیری کوید ۱۹، صادرات این محصولات در سال گذشته به ۴۷۵ میلیون دلار (کاهش حدود ۱۸ درصدی) رسید. این در حالی است که صادرات انواع بیسکویت، شیرینی و شکلات در سال ۱۳۹۸ حدود ۵۸۰ میلیون دلار بوده است. 

وی با بیان اینکه عمده صادرات به کشورهای همسایه از جمله عراق، افغانستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس بوده است، تصریح کرد: البته بخشی از صادرات هم به اروپای شرقی، روسیه، چین و مقدار کمی هم به آمریکا انجام می‌شود. 

البته به گفته دبیر انجمن صنفی صنایع بیسکوئیت، شیرینی و شکلات، در حال حاضر صادرات این محصولات با کمترین ظرفیت انجام می‌شود؛ چرا که تنها در کشورهای اطراف، بازار ۱.۵ تا ۲ میلیارد دلاری صادرات وجود دارد؛ بنابراین اگر بسترها از جمله رفع شدن مشکلات ناشی از تحریم‌ها، نقل و انتقالات پولی و تامین مواد اولیه رفع شود، امکان صادرات تا ۱.۵ میلیارد دلاری در سال به کشورهای اطراف وجود دارد. 

شیرینی و شکلات، کالای لوکس شد

مغازه‌ای همچنین در پاسخ به سوالی درباره وضعیت تقاضا در این بازار اظهار کرد: محصولات ما یک کالای لوکس است که در سبد مصرفی مردم نیست و اولویت سوم و چهارم مصرف‌کنندگان است؛ بنابراین هرچه قدرت خرید مردم کاهش یابد تقاضا برای مصرف این محصولات کاهش پیدا می‌کند. در حال حاضر نیز مردم عموماً به دنبال تامین کالاهای اساسی هستند و اگر پول اضافی داشته باشند شیرینی و شکلات هم تهیه می‌کنند. البته در رابطه با کاهش تقاضا، شیوع ویروس کرونا، گرانی و تورم نیز مزید بر علت شده است. 

افزایش سرسام آور قیمت مواد اولیه

به گفته وی قیمت مواد اولیه در سال‌های اخیر به شکل سرسام آوری افزایش داشته، اما تولید کنندگان شیرینی و شکلات نمی‌توانند افزایش قیمت زیادی اعمال کنند؛ چرا که بازار خود را بیش از پیش از دست خواهند داد. 

شکری که باید ۶۵۰۰ تومان باشد را دو برابر می‌خریم

مغازه‌ای درباره مشکلات تأمین مواد اولیه افزود: قیمت هر کیلو شکر سال گذشته حدود ۶۵۰۰ تومان بود و حالا دو برابر شده و به بیش از ۱۲ هزار تومان رسیده است. قیمت روغن نیز در دو مقطع ۴۵ تا ۵۰ درصد افزایش یافته است. تامین آرد نیز دشوار شده؛ چراکه شیرینی و شکلات کالای لوکس محسوب می‌شود و آرد باید در بازار آزاد تهیه شود که قیمت آن از حدود هر کیلو ۱۰۰۰ تومان به ۵۵۰۰ تومان رسیده است؛ بنابراین کماکان بحران وجود دارد. در مقاطعی قیمتها بالا می رود و در مقاطعی تامین مواد اولیه با مشکل مواجه می‌شود. برای مثال در حال حاضر با وجود اینکه قیمت هر کیلو شکر ۶۵۰۰ تومان اعلام شده، تامین آن ممکن نیست و تولیدکنندگان مجبور به تهیه این محصول از بازار آزاد به قیمت بالاتر هستند. 

مجوز خرید گندم، فقط برای ۰.۱ نیاز

وی افزود: در زمینه تامین گندم نیز اجازه واردات به تولید کنندگان داده نمی‌شود و اگر هم این اجازه داده شود، برای تولیدکنندگان کیلویی ۸۰۰۰ تومان تمام می‌شود که صرفه اقتصادی ندارد. در داخل نیز برای خرید از کشاورز باید مجوز دریافت شود، اما برای کارخانه‌ای که بیش از ۵۰۰۰ تن گندم نیاز دارد فقط مجوز خرید ۵۰۰ تن صادر می‌شود و اگر مابقی نیاز خود را از بیرون تهیه کنند هم می‌گویند قاچاق بوده است. 

دبیر انجمن صنفی صنایع بیسکوئیت، شیرینی و شکلات در پایان در پاسخ به سوالی درباره میزان افزایش قیمت نیز گفت: در سال گذشته در مقاطعی افزایش ۱۵ و ۲۰ درصدی اعمال شده است. با توجه به این میزان افزایش قیمت مواد اولیه، تولید کنندگان نمی‌توانند محصولات خود را با ضرر بفروشند. در حال حاضر آنها کالاهای خود را در سبد می‌فروشند؛ یعنی برای برخی از آنها ضرر می‌کنند و برای برخی سود می‌کنند تا موازنه برقرار شود اما افزایش قیمت در سال جاری با احتیاط خواهد بود، چرا که افزایش قیمت بی‌رویه نوعی خودزنی است.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: ایسنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *