اهم اخبار

صادرات قزل آلا به ۱۲ هزار تن می‌رسد؛ قیمت هر کیلو قزل آلا ۴۶ هزار تومان

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

یک مقام مسئول گفت: با توجه به نوسان نرخ ارز پیش بینی می‌شود که صادرات قزل آلا تا پایان سال به ۱۰ تا ۱۲ هزار تن برسد.

آرش نبی زاده مدیر عامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردآبی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت‌ و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت تولید ماهی قزل آلا اظهار کرد: برآوردها حاکی از آن است که تا پایان سال تولید قزل آلا به ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار تن برسد، چرا که به سبب افزایش هزینه‌های تولید، تولیدکننده رغبتی به تولید بیشتر ندارد.

او با اشاره به تاثیر افزایش قیمت نهاده بر بازار ماهی افزود: قیمت تمام شده امروز ماهی مربوط به محصولاتی بوده که در سال گذشته تولید شده‌اند، اما به طور کلی افزایش قیمت سایر محصولات پروتئینی تاثیر خود را بر بازار ماهی گذاشته است.

نبی زاده قیمت تمام شده هر کیلو قزل آلا را ۳۲ تا ۳۳ هزار تومان اعلام کرد و گفت: در حال حاضر هر کیلو ماهی سرمزرعه به طور عمده با نرخ ۳۵ تا ۳۵ هزار و ۵۰۰ تومان و در عمده فروشی‌های تهران ۳۹ هزار تومان و در خرده فروشی‌ها، ۴۵ تا ۴۶ هزار تومان عرضه می‌شود و فروش با نرخ‌های بالاتر بی انصافی است‌.

این مقام مسئول با بیان اینکه افزایش قیمت نهاده اثر خود را مستقیم بر بازار گذاشته است، گفت: ماهی کالای لوکس برای مرم محسوب می‌شود که از این حیث نگرانی‌هایی مبنی بر حذف این محصول از سبد مصرفی خانوار وجود دارد، به همین خاطر انتظار می‌رود با کاهش قیمت تمام شده، ماهی با قیمت مناسبی در بازار عرضه شود.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های لبنی ادامه داد: با وجود نگاه دولت به مرغ به عنوان یکی از کالاهای استراتژیک، نگرانی‌هایی در خصوص میزان مصرف وجود دارد که بارها در جلسات آن را مطرح کرده‌ایم که امیدواریم نهاده‌های مورد نیاز علاوه بر دام و طیور برای بخش آبزی هم تامین شود‌.

به گفته او، بنابر اظهارات معاونت امور دام، اولویت نخست در استان‌ها تامین مرغ و اولویت دوم ماهی است که با این وجود اگر نهاده اضافه بیاورند به بخش آبزی پروری اختصاص می‌دهند که این امر بی انصافی است‌.

نبی زاده با اظهار نگرانی در خصوص نوسان قیمت خوراک بیان کرد: با توجه به مشکلات کارخانه‌ها در تامین کنجاله، اگر تدابیری اندیشیده نشود، قیمت خوراک ماهی و به طبع قیمت تمام شده تولید افزایش می‌یابد که در نهایت افزایش قیمت به جایی می‌رسد که بچه ماهی تولید و از چرخه انسانی خارج شود.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی ماهیان سرد آبی در پایان تصریح کرد: با توجه یه نوسان نرخ ارز، قیمت ماهی در بازار صادراتی به ۱۰۰ هزار تومان رسیده است و پیش بینی می‌شود که تا پایان سال میزان صادرات به ۱۰ تا ۱۲ هزار تن برسد.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *