اهم اخبار

صادرات ۷۰۰هزار تنی سیب درختی/پیش بینی کاهش تولید

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

یک مقام مسئول با بیان اینکه از ابتدای سال گذشته تاکنون، حدود ۷۰۰هزار تن سیب از کشور صادر شده است، پیش بینی کرد که تولید این محصول در سال جاری، به دلیل سرمازدگی حدود ۵۰۰هزار تن کاهش یابد.

شکراله حاجی وند در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در سال ۹۶، در حوزه محصولات باغی خام و تازه بیش از یک میلیون و ۳۳۴ هزارتن و در حوزه محصولات باغی فرآوری شده، ۲۱۴هزار تن صادرات صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: در سال ۹۵، معادل ۳۵۴ هزار تن سیب درختی صادر شده؛ ضمن اینکه تا پایان سال ۹۶ نیز؛ ۶۰۴ هزار تن سیب از کشور صادر کردیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه در سال ۹۷ هنوز داریم محصول سال گذشته را صادر می کنیم، افزود: در دو ماه اخیر، بیش از صد هزار تن سیب از کشور صادر شده است.

مدیرکل دفتر میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی گفت: بنابراین حدود ۷۰۰ هزارتن از سیب تولید شده سال زراعی سال گذشته، به کشورهای مختلف صادر شده است.

حاجی وند، تسهیل روند صادراتی برای متقاضیان، اجرای سیاست بازار در ازای بازار و تهاتر واردات موز در ازای صادرات سیب را از جمله دلایل رشد صادرات سیب درختی عنوان کرد.

وی افزود: کل تولید سیب در سال ۹۶ حدود ۳.۷ میلیون تن بوده؛ ضمن اینکه کشورهای عراق، پاکستان، ترکمنستان، افغانستان، امارات، هند، آذربایجان، ترکیه، تاجیکستان، بخشی از روسیه و برخی از کشورهای عربی مقاصد صادراتی ما هستند.

حاجی وند ادامه داد:پیش بینی می شود در سال جاری، با کاهش ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تنی تولید در سال جاری به دلیل سرمازدگی مواجه خواهیم بود.

وی با بیان اینکه امسال پیش بینی تولید حدود ۳.۲ میلیون تن است، افزود: البته با کمبود مواجه نخواهیم بود، چون هر سال با مازاد تولید مواجهیم.

حاجی وند گفت: تولید سال گذشته ۳.۷ میلیون تن بوده که ۷۰۰ هزارتن آن صادر شده و موجودی سردخانه های کشور تا ۹۷/۲/۳۰ حدود ۵۰ هزارتن بوده است و حدود اواخر خردادماه محصول جدید وارد بازاد می شود.

به گفته وی، امسال  بیش از ۶۷۸ هزار هکتار از محصولات باغی دچار سرمازدگی شدند، بیش از سه میلیون تن از محصولات سردسیری دچار سرمازدگی شدند و ارزش آن تقریبا بیش از ۸۱ هزار میلیارد ریال است.

حاجی وند تصریح کرد: علی رغم این مساله ما کمبودی در بازار نخواهیم داشت و علاوه بر تامین نیاز داخل صادرات خوبی نیز خواهیم داشت.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *