اهم اخبار

صدور بیش از ۱۰۰ استاندارد پروانه حلال در کشور

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران بازار یک و نیم میلیاردی جمعیت مسلمانان را فرصتی مناسب برای صادرات غذای حلال عنوان کرد و افزود: تاکنون بیش از  ۱۰۰ استاندارد پروانه حلال صادر شده که ۱۰ درصد این آمار از آن استان گیلان است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا؛ احسان ساده با بیان اینکه اضافه کردن یک مشخصه کیفی می تواند بر میزان فروش کالا و رقابت آن در بازار اثرگذار باشد، اظهار کرد: هر کجا کالا در فضای غیر رقابتی عرضه شود، به گونه ای که مصرف کننده گزینه دیگری نداشته باشد، کیفیت افت می کند.

وی افزود: اگرچه در تدوین استانداردهای کالا و خدمات نگاهی هم به استانداردهای بین المللی داریم، اما نگاه به استانداردهای بومی یک مبحث علمی است و به شدت به آن توجه داریم.

ساده با اشاره به اینکه گیلان پتانسیل بالایی در گسترش پروانه حلال در زمینه مواد غذایی و صنایع کشاورزی دارد، ادامه داد: پروانه حلال فقط مختص کالا نیست و خدمات حلال نیز بسیار مورد توجه است و در این خصوص به خدمات گردشگری حلال می توان اشاره کرد.

معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران بازار یک و نیم میلیاردی جمعیت مسلمانان را فرصتی مناسب برای صادرات غذای حلال عنوان کرد و افزود: تاکنون بیش از  ۱۰۰ استاندارد پروانه حلال صادر شده که ۱۰ درصد این آمار از آن استان گیلان است.

وی با بیان اینکه قانونگذار سازمان ملی استاندارد را در ارزیابی کیفیت کالا و خدمات کشور مسئول می داند، تصریح کرد: یکی از خدماتی که برای مردم بسیار مهم است، خدمات پس از فروش لوازم خانگی انرژی بر بوده که در دستور کار قرار گرفته است.

ساده از اجباری شدن خدمات پس از فروش لوازم خانگی تا قبل از پایان سالجاری خبر داد و گفت: لوازم خانگی انرژی بر جزو کالاهای پرداوم است و چون ارزان نیست پس باید در جهت حمایت از حقوق مصرف کننده، خریداران از خدمات پس از فروش استاندارد نیز بهره مند شوند.

وی افزود: استاندارد نمی خواهد مانعی برای صادرات باشد و اگر در بخش هایی از صادرات برای اجرای استاندارد اجباری ورود می کنیم برای این است که کیفیت محصولات به مخاطره نیفتد و برند تجاری صادراتی کشور ما ضربه نبیند.

ساده با اشاره به اینکه سازمان ملی استاندارد ایران برای استانداردسازی محصولات دانش بنیان هم تکلیف دارد، خاطرنشان کرد: برای تسهیل استانداردسازی محصولات دانش بنیان ورود کرده ایم و بسته حمایتی هم ابلاغ شده است.

وی یکی از شاخص های مهم ارزیابی مدیران کل استان ها را توجه به مقوله نشان حلال دانست و گفت: نشان حلال برای کالا در صادرات معنا پیدا می کند و استان گیلان به لحاظ داشتن ظرفیت های بالای کشاورزی و مواد غذایی می تواند عملکرد مناسبی داشته باشد.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: ایسنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *