اهم اخبار

صید بیش از ۱۲ هزار تن ماهی کیلکا در دریای خزر

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

یک مقام مسئول گفت: ۱۲ هزار و ۵۳۰ تن ماهی کیلکا در ۹ ماهه امسال در دریای خزر صید شده است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران گفت: در ۹ ماهه امسال، ۷۹۳۳ تن ماهی کیلکا در استان مازندران و ۴۵۹۷ تن در استان گیلان صید شد که هر یک از این استان‌ها به ترتیب سهم ۶۳ درصدی و ۳۷ درصدی صید را به خود اختصاص دادند.

مختار آخوندی افزود: سرانه صید هر شناور فعال طی این مدت ۱۷۰ تن بوده است.

وی درباره قیمت فروش ماهی کیلکا نیز گفت: امسال میانگین قیمت عمده فروشی ماهی کیلکا در اسکله هر کیلوگرم ۶ هزار تومان بوده در حالی که سال گذشته هر کیلو گرم از این ماهی به قیمت عمده فروشی ۴,۱۰۰ تومان در اسکله فروش رفت.

مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران درباره زمان ممنوعیت صید ماهی کیلکا اذعان داشت: هر ساله از ۱۵ اردیبهشت تا آخر خرداد به علت تخم ریزی، صید ماهی کیلکا در دریای خزر ممنوع می‌شود ضمن آن که گاهی در پاییز خودشان صید این ماهی را تعطیل می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد که در دریای خزر سه گونه کیلکا با نام‌های کیلکای چشم درشت، معمولی و آنچوی صید می‌شود.

آخوندی با بیان این که جمعیت ماهی کیلکا در دریای خزر در سال ۷۸ با هجوم مهاجم شانه دار به شدت کاهش یافت، اظهار داشت: پیش از سال ۷۸ صید این ماهی در اوج خود به ۹۵ هزار تن می‌رسید، اما با ورود مهاجم شانه دار به دریای خزر، صید کیلکا از سال ۸۰ به بعد روند کاهشی را طی کرد و به ۱۵ هزار تن رسید.

وی ادامه داد: در گذشته ۲۰۰ شناور به صید ماهی کیلکا مشغول بودند که به علت کاهش شدید جمعیت این ماهی، سازمان شیلات ایران ۱۲۰ فروند از این شناورها را تعدیل و از دریا خارج کرد.

مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران گفت: با هجوم مهاجم شانه دار در دریای خزر، ترکیب گونه‌های ماهی کیلکا تغییر کرد به طوری که در گذشته ۹۰ درصد صید ماهیان کیلکا از گونه آنچوی بود، اما اکنون ۹۰ درصد صید مربوط به گونه معمولی است.

وی افزود: در حال حاضر جمعیت مهاجم شانه دار در دریای خزر به حداقل رسیده است.

آخوندی با اشاره به این که ۹۰ درصد صید ماهیان کیلکا در کشور فرآوری و به پودر تبدیل می‌شود و ۱۰ درصد دیگر به مصرف تازه خوری می‌رسد، اظهار داشت: پودر این ماهی برای خوراک آبزیان پرورشی یا خوراک دام و طیور استفاده می‌شود.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *