اهم اخبار

طالبی ساوه با ۵۰ درصد مصرف آب کمتر تولید شد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی ساوه گفت: در سال جاری با کشت محصول طالبی به شیوه زیر پلاستیکی و آبیاری قطره‌ای نوار تیپ در این شهرستان، در مصرف آب تا بیش از ۵۰ درصد صرفه‌جویی شد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا؛ محمودرضا خلیلی اظهار کرد: کار برداشت طالبی از سطح بیش از ۲۷۰۰ هکتار، اراضی این شهرستان اخیرا آغاز شده و تا حدود دو ماه دیگر ادامه دارد.

وی متوسط عملکرد مزارع این شهرستان در کشت طالبی را حدود ۲۲ تن در هکتار اعلام کرد و افزود: اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال حدود ۶۰ هزار تن طالبی از مزارع این شهرستان برداشت شود که نسبت به سال گذشته تفاوت چندانی ندارد.

وی با اشاره به اینکه شهرستان ساوه بزرگترین تولیدکننده طالبی در کشور است، اظهار کرد: کیفیت بالا و ماندگاری طولانی طالبی ساوه و نیز طعم، بو و شیرینی مطبوع، منظم بودن خطوط طالبی و عطر و بوی بهتر نسبت به سایر طالبی‌های تولیدی کشور موجب شده است تا آوازه طالبی ساوه در نقاط مختلف کشور و حتی جهان بپیچد.

خلیلی مهم‌ترین ارقام زیر کشت طالبی در ساوه را رقم ورامین و فلات عنوان کرد و افزود: بارندگی‌های هنگام کشت طالبی موجب می‌شود تا عملکرد تولید محصول تحت تاثیر قرار گیرد و امسال به دلیل نبود بارندگی شاخص، خسارت کمتری متوجه مزارع طالبی شد. بارش‌های بهاره موجب آسیب دیدن و حتی خرابی میوه تولیدی خواهد شد ولی امسال میزان خسارتی که به محصول طالبی وارد شد به مراتب نسبت به سال های گذشته کمتر بود.

وی با اشاره افزایش قابل توجه قیمت میوه‌ها در سال جاری گفت: قیمت میوه هایی نظیر هندوانه و طالبی نسبت به سایر میوه‌ها کمتر است و با توجه به گرانی میوه‌های سردرختی ، محصولاتی نظیر طالبی و هندوانه می تواند در تامین سفره میوه مردم اثرگذار باشد.

وی همچنین در ادامه، به کشت زیر پلاستیکی محصول طالبی در این شهرستان با هدف مدیریت مصرف آب اشاره کرد و افزود: افزون بر ۶۰ درصد از سطح زیر کشت طالبی این شهرستان به صورت زیرپلاستیکی و آبیاری قطره‌ای نوار تیپ انجام شده و مابقی نیز به صورت سنتی و غرقآبی کشت می‌شود.

خلیلی بیان کرد: کشت زیر پلاستیکی یک شرایط علمی در حوزه کشاورزی بوجود می‌آورد و از مصرف بالای آب جلوگیری بعمل می آورد. در این نوع کشاورزی شرایطی ایجاد شده است که محصول طالبی با آب قابل قبولی تولید شود.

وی بیان کرد: با کشت محصولات زراعی به شیوه زیر پلاستیکی، در مصرف آب تا بیش از ۵۰ درصد صرفه‌جویی می‌شود و علاوه بر کاهش آفات و بیماری‌ها، عملکرد تولید به مقدار قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

این مقام مسئول در جهادکشاورزی ساوه در ادامه، تامین سموم برای از بین بردن آفات در صیفی‌جات را از جمله مشکلات طالبی‌کاران دانست و افزود: صیفی جات از محصولاتی پرآفت در حوزه کشاورزی هستند که نیاز به استفاده از سموم دارند، اما گرانی و پائین بودن کیفیت برخی سموم موجب نارضایتی طالبی کاران شده است.

وی بیان کرد: پائین بودن کیفیت سموم به مواد اولیه آنها بر می‌گردد، هرچقدر کیفیت مواد اولیه بالاتر باشد قطعا سمومی که تولید می‌شود از کیفیت بالاتری برخوردار است. به کشاورزان توصیه می شود از سموم با برندهای معتبر استفاده کنند چرا که سموم تولید شده در کارخانجات مختلف از نظر قیمت و کیفیت یکنواخت نیست.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایسنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *