اهم اخبار

ظرفیت تولید ۳۰۰ تا ۴۰۰ تن کینوا در کشور

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

گسترش سطح زیر کشت کینوا ظرفیت تولید این محصول را ۳۰۰ تا ۴۰۰ تن افزایش داده است در حالی که تاکنون ۱۰۰ تن از این محصول در کشور تولید شده است.

فرامک عزیز کریمی مدیر کل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص  شرایط کشت کینوا در کشور گفت: سطح زیر کشت کینوا تا ۱۴۰ هکتار توسعه داده شده است.

او افزود: بیش از ۸ سال است که ۲ نوع این محصول در مراکز تحقیقاتی مورد بررسی قرار گرفته اند و در حال حاضر در حال بررسی تنوع ارقام و سازگاری کشت در کل استان‌های کشور هستیم.

این مقام مسئول اظهار کرد: این گیاه با وجود اینکه از آمریکای جنوبی (پرو و بولیوی) وارد کشور شده اجداد بومی آن در کشور وجود دارد و در کل کشور قابل کشت هست.

او با بیان اینکه فرآوری کینوا در کشور با مشکلاتی رو به روست، تصریح کرد: صنعتگران ما در استان خراسان و فارس صنایع لازم را برای پوست گیری آن تامین کردند، اما نیاز به توسعه بیشتری دارد.

به گفته کریمی  تا کنون ۱۰۰ تن کینوا وارد کشور شده است در حالی که ما همین میزان را در داخل کشور تولید کرده ایم و نیازی به واردات نداریم.

این مقام مسئول گفت: از لحاظ اقتصادی کینوا بسیار سودده است و به دلیل مصرف آب کمتر می‌تواند جایگزین محصول برنج شود. این میوه مقاوم به شوری است و در اراضی لب شور هم قابل کشت است.

او افزود: کشاورزان در کل کشور با این زراعت آشنا هستند و فقط از بازار فروش محصول نگران هستند.

مدیر کل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه برای صادرات باید ارقام بازار پسند تولید شود، تصریح کرد: برای صادرات باید روی برند، ارقام وبوجاری سایز کار شود تا زمینه برای صادات این محصول فراهم شود.

سرویس خبری: کشاورزی

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *