اهم اخبار

عسل به کام زنبورداران تلخ شد/ اعمال قوانین جدید صنعت زنبورداری را به کما برد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیر عامل اتحادیه زنبورداران گفت: مهم‌ترین مشکل اخیر پیش روی زنبورداران اتخاذ تصمیماتی از قبیل شرایط قرنطینه ای کندو‌ها تا زمان بررسی آزمایشات و ماشین حمل است که در صورت استمرار این روند، روزگار زنبوردان به تباهی کشیده می‌شود.

روز/اعمال قوانین جدید صنعت زنبورداری را به کما برد/کام زنبورداران تلخ شدگرچه ظرفیت‌های فراوانی برای توسعه زنبورداری و افزایش تولید عسل در کشور وجود دارد اما به دلیل مشکلاتی هنوز این صنعت به جایگاه مطلوبی نرسیده است.
بار‌ها تولیدکنندگان عسل از وضعیت تولید به سبب برخی مسائل و مشکلات نظیر نداشتن ردیف بودجه، بیمه تأمین اجتماعی و کمبود حمایت‌های دولت گلایه‌هایی داشتند اما علی رغم آنکه این امر ضربه مهلکی به تولید عسل وارد می‌نماید، مسئولان امر توجه چندانی به این موضوع ندارند.
مدیر عامل اتحادیه زنبورداران معتقد است که مهم‌ترین مشکل اخیر پیش روی زنبورداران اتخاذ تصمیماتی از قبیل شرایط قرنطینه‌ای کندو‌ها تا زمان بررسی آزمایشات و ماشین حمل است که در صورت استمرار این روند، روزگار زنبوردان به تباهی کشیده می‌شود.
البته ناگفته نماند که صنعت زنبورداری به عنوان یکی از بخش‌های کلیدی است که در صورت بی توجهی مسئولان به تصمیمات ناگهانی و نابودی زنبور‌ها باید فاتحه بخش کشاورزی را خواند چرا که گرده افشانی مهم‌ترین نقش زنبور عسل در طبیعت به شمار می‌رود.
عفت رئیسی سرحدی مدیر عامل اتحادیه زنبورداران گفت: کددار کردن ماشین حمل کندو‌ها برای زنبورداران معضلی به وجود آورده چرا که این امر به سبب نبود زیر ساخت‌ها به زیان آن‌ها تمام می‌شود.
وی افزود: در سال اقتصاد مقاومتی، اشتغال و تولید حمایت از کار و زنبورداران باید در دستور کار مسئولان دولتی قرار گیرد و این درحالی است که رئیس سازمان دامپزشکی اقدام به اتخاذ تصمیم دریافت کد بهداشتی ماشین‌های حمل کندو کرده است.
رئیسی سرحدی با بیان اینکه زنبور نقش بسزایی در گرده افشانی و امنیت غذایی کشور دارد، گفت: این درحالی است که به سبب نبود زیر ساخت‌های لازم برای آزمایش کندو‌ها از سوی سازمان دامپزشکی استان‌ها، دو هفته زمان نیاز دارد که این امر نابودی زنبور‌ها را به همراه دارد.
وی ادامه داد: زنبور عسل جز حشراتی است که به دلیل وفاداری به گل و گرده افشانی کامل نقش بسیار مهمی در طبیعت دارد، به طوریکه در سایر کشور‌ها به سبب تلفات بالای زنبور‌ها ناشی از گرده افشانی سوبسید پرداخت می‌شود و این درحالی است که در کشور ما به صورت پایلوت در چند استان مبلغ ناچیزی درصورت بردن زنبور‌ها به مزارع کلزا به زنبورداران پرداخت می‌شود.
به گفته مدیر عامل اتحادیه زنبوردان با وجود عدم واردات عسل و ایجاد فرصت شغلی مناسب باید گفت که این صنعت مصداق بارز اقتصاد مقاومتی است.
 اعتراض زنبورداران به کددار کردن ماشین های حمل کندو
میرزایی یکی از زنبوردان نمونهگفت: قانون قرنطینه زنبور‌ها برای پیشگیری از بیماری‌ها ضربه مهلکی به تولید وارد خواهد کرد چرا که نبود امکانات دامپزشکی در فاراب و زمان بر بودن آزمایشات و عدم دسترسی به گل در طی این مدت زنبور‌ها نابود خواهند شد.
وی افزود: کَنه زنبور در همه جای دنیا وجود دارد و تنها باید آن را درمان کرد، در حالیکه برای دریافت یک برگه قرنطینه زنبوردان بهای بالایی پرداخت می‌کنند.
میرزایی با بیان اینکه قانون قرنطینه نیازمند زیرساخت‌های لازم است، بیان کرد: براساس بند ۳ طی یک ماه اخیر توافق شد تا تکمیل زیرساخت‌ها در چند ماه آینده شرایط را برای زنبوردان تسهیل نمایند و این درحالی است که این صورت جلسه به استان‌ها ابلاغ نشده است.
این زنبوردار نمونه تصریح کرد: حلقه اصلی زنجیره کشاورزی گرده افشانی زنبور عسل است که این امر از سوی مسئولان مورد توجه قرار نگرفته که در نهایت مأیوسی تولیدکنندگان و خروج از این صنعت را به دنبال دارد.
وی با بیان اینکه فراهم شدن زیر ساخت‌ها دریافت کد بهداشتی ماشین‌های حمل الزامی است، تصریح کرد: چرا که شرایط سخت قرنطینه‌ای و توقف ماشین‌ها بدون مجوز از سوی پلیس راه نابودی زنبور‌ها و درنهایت کشاورزی را به همراه دارد.
 صنعت زنبور عسل در معرض خطر است
موسوی یکی دیگر از زنبورداران بیان کرد: ماشین حمل مخصوص زنبور‌ها وجود ندارد از این رو تا زمانیکه زیر ساخت‌های این امر فراهم نشده، نباید سخت گیری‌های شدیدی نسبت به زنبورداران اعمال کرد.
وی افزود: در صورت توقف کندو‌ها تا زمان بررسی آزمایشات و همچنین نبود کد ماشین‌های حمل باید گفت که کندو‌ها درصورت عدم کوچ از بین خواهند رفت.
موسوی با بیان اینکه چندین بار برای تسهیل قوانین و مقررات اخیر تا فراهم شدن زیرساخت‌ها به سازمان دامپزشکی و وزارت جهاد نامه نوشتیم، افزود: با این حال کار به جایی نبرده ایم به طوریکه پلیس راه از حمل ماشین‌های بدون مجوز جلوگیری می‌نماید که این امر آینده صنعت را در معرض خطر قرار داده است.
آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *