اهم اخبار

عسکراولادی: کشت پسته از استان کرمان باید به استانهای دیگر منتقل شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

صادرکننده عمده پسته ایران وضعیت باغات پسته استان کرمان را نگران کننده دانست و انتقال کشت پسته از کرمان به سایر استان های کشور را از راهکارهای نجات محصول پسته عنوان کرد.

اسدالله عسگراولادی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: آنچه اندیشیده ایم انتقال محل تولید پسته از استان کرمان به سایر استان های قابل کشت پسته همچون یزد، خراسان جنوبی، سمنان، دامغان، قزوین و ساوه بوده است.
به گفته رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه، اکنون سطح زیرکشت باغات پسته کشور ۳۸۰ هزار هکتار است که بخشی از انها غیرفعال و بخشی شامل باغ های جدید الاحداث در استان های دیگر کشور می شود.
وی اظهارداشت: اکنون حجم قابل توجهی از پسته تولیدی کشور مربوط به استان های دیگر کشور به جز استان کرمان است زیرا وضعیت آب در کرمان به عمق ۳۰۰ متری رسیده که باعث شوری اب می شود این درحالیست که در استان های دارای شرایط بهتر برداشت اب از عمق ۵۰ متری از سطح زمین انجام می شود.
این فعال تجاری گفت : وضعیت باغات پسته استان کرمان را نگران کننده دانست گفت: به دلیل مشکل کم آبی و خشکسالی های پی در پی اگر فکری به حال باغات پسته کرمان و رفسنجان نکنیم، تا ۱۰ سال دیگر خشک می شوند.
عسکر اولادی درباره این که برای کم آبی و شوری باغات پسته کرمان چه تدابیری اندیشیده اید، افزود: طی ۱۰ سال گذشته ۵۰ هزار هکتار از باغ های استان کرمان به دلایل مذکور از بین رفته است.
وی اظهارداشت: طی سالهای گذشته بیش از ۸۰ درصد پسته تولیدی کشور مربوط به استان کرمان بود،این درحالیست که به دلیل خشکسالی های مداوم، کم آبی و شوری آب حجم تولید این محصول به کمتر از ۴۰ تا ۵۰ درصد رسیده و تولید این محصول استان در حال کاهش است.

** آفت آفلاتوکسین در پسته ایرانی مهار شد
عسگراولادی درباره وجود آفت آفلاتوکسین در پسته ایرانی گفت: در گذشته پسته تولیدی کشور با آفت آفلاتوکسین مواجه بود که طی سالهای اخیر با انجام آزمایش های مکرر و دقت بالا در برداشت این محصول این افت مهار شده است.
وی اظهارداشت: بین سه تا چهار سال گذشته ۸ تا ۱۰ درصد پسته صادراتی ایران به اروپا مرجوع می شد که اکنون به دلیل اقدامات انجام شده در مهار آفت آفلاتوکسین این میزان مرجوعی به مرز یک تا دو درصد کاهش رسیده است.
وی افزود: امیدواریم سال آینده پسته ما از وجود این آفت به طور کامل پاک شود تا هیچ مرجوعی در این زمینه نداشته باشیم.
،سال گذشته ۱۸۰ هزار تن پسته در کشور تولید و نزدیک ۱۴۰ هزار تن آن به ارزش ۱٫۲ میلیارد دلار تا اواخر اسفندماه ۹۵ به کشورهای هدف صادر شد.
همچنین امسال پیش بینی می شود بیش از ۲۴۰ هزارتن پسته تولید و بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزارتن آن به ارزش بیش از ۱٫۵ میلیارد دلار به کشورهای هدف صادر شود.
از سال ۲۰۱۲ میلادی تاکنون آمریکا با بیشترین حجم تولید رتبه نخست و ایران رتبه دوم تولید پسته جهان را به خود اختصاص داده اند؛ این در حالی است که ایران با صادرات بخش عمده محصولات خود رتبه اول صادرات پسته را در جهان دارد.
ایران سالانه ۸۵ درصد پسته تولیدی و آمریکا نزدیک به ۵۰درصد پسته تولیدی خود را به بازارهای جهانی عرضه می کنند.
پسته ایران اکنون در بیش از ۱۹ استان کشور تولید می شود که استان کرمان بیشترین قدمت و حجم را در تولید این محصول دارد.

گفتنی است براساس آماری که وزارت نیرو منتشر کرده، هیچ استان ایران اوضاع آبی خوبی ندارد.
در طبقه‌بندی استان‌های کشور براساس شاخص پایش منابع آب از مهرماه تا اسفندماه سال ۹۳، هیچ استانی وضعیت مناسبی ندارد؛ وزارت نیرو استان‌های کشور را شش دسته مرطوب، نرمال، قابل تحمل، دارای تنش آبی، دارای تنش آبی شدید و کمبود آب طبقه‌بندی کرده است؛
– استان‌های بوشهر، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان، هرمزگان و یزد در رده مناطق مواجه با کمبود آب قرار گرفته‌اند.
– ۱۳ استان که در دسته مناطق با تنش آبی شدید قرار دارند؛ اصفهان، ایلام، تهران، البرز، خوزستان، زنجان، قزوین، قم، کرمانشاه، گلستان، لرستان، مرکزی و همدان.
– ۱۱ استان هم در دسته مناطق درگیر با تنش آبی قرار گرفته اند؛ آذربایجان‌شرقی و غربی، اردبیل، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی و رضوی، سمنان، کردستان، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان و مازندران.
نکته اینجاست که حتی استان های گیلان، مازندران و آذربایجان ها در دسته های مرطوب، نرمال یا حتی قابل تحمل هم قرار نگرفته اند تا وضعیت خشکسالی کشور بیش از پیش خودش را به رخ بکشد.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *