اهم اخبار

عسگراولادی عنوان کرد :درآمد ۱.۵ میلیون دلاری کشور از صادرات خشکبار

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

اسدالله عسگراولادی رئیس اتاق بازرگانی ایران و چیندر خصوص وضعیت بازار خشکبار کشور اظهار کرد: خشکبار از اقلام مهم و استراتژیک بوده است، به طوریکه در این بخش از ۱۱۷ میلیون تن تولید محصولات کشاورزی حدود ۳۰ میلیون تن آن اقلام باغات بوده که از ین میزان، ۲ میلیون تن به کشورهای دیگر صادر می شود.

وی بیان کرد: در این میان خرما نیز از اقلامی است که تولید بسیاری را به خود اختصاص داده، به طوریکه میزان تولید این محصول در کشور حدود ۲ میلیون تن بوده که ۲۰۰ هزار تن از آن صادر و مابقی صرف رفع نیاز داخلی می شود.

این مقام مسئول بخش خصوصی با اشاره به اینکه پسته یکی از محصولاتی است که از تقاضا بالایی در کشور و بازارهای جهانی برخوردار است، افزود: میزان تولید پسته در کشور ۲۵۰ هزار تن بوده که ۵۰ هزار تن آن مصرف نیاز داخلی، ۱۰ هزار تن ضایعات و حدود ۱۵۰ هزار تن، میزان صادرات این محصول به دیگر کشور ها بوده است. البته در ۸ ماه نخست امسال، ۱۷۵ هزار تن پسته صادر شده است.

به گفته عسگر اولادی؛ میزان ارز دریافتی از محل صادرات خشکبار حدود ۱٫۵ میلیارد دلار بوده که پسته یک میلیارد ازاین میزان را به خود اختصاص داده است. این بخش پس از صادرات محصولات پتروشیمی، بزرگترین منبع درآمد غیرنفتی کشور است.

رئیس اتاق ایران و چین ادامه داد: حدود ۱۲ میلیون نفر در بخش خشکبار کشور اشتغال دارند که از این تعداد ۳ میلیون در باغات، ۳ میلیون در کارگاه بسته بندی و مابقی در قسمت های دیگر به فعالیت می پردازند.

عسگراولادی در خصوص بازارهای هدف خشکبار تولیدی کشور گفت: چین، اولین و بزرگترین و بعد از آن کشورهای حوزه خلیج فارس ، روسیه و کشورهای اروپایی، خریدار محصولات ایران هستند. البته لازم ذکر است که در بخش تولید خشکبار؛ تولیدات کشورهای آمریکا بعد از ما و ترکیه در جایگاه سوم قرار دارند.

به گفته وی؛ مجموع میزان تولید خشکبار در دنیا حدود ۶۰۰ هزار تن بوده که از این میزان ۲۵۰ هزار تن سهم کشور ایران است.

عضو اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران در خاتمه یادآور شد: برنامه‌هایی در خصوص نوسازی ماشین آلات، تعویض و به روز کردن دستگاه های کارگاه های تولیدی در دستور کار قرار داده ایم. در حال حاضر برخی از کارگاه‌های کرمان به دستگاه‌های جدیدی تجهیز شده اند که موجب افزایش میزان تولید و عرضه کالاهایشان شده است.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *