اهم اخبار

عضو خانه کشاورز:مراتع جوابگوی نیمی از دام‌ها هم نیست؛ فکری کنید

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ایران گفت: طرح‌های کارشناسی نشده قاتل منابع طبیعی در طول زمان محسوب می‌شوند.

نازخند صبحی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: افزایش دام‌ها، چرای بی‌رویه و تخریب مراتع و جنگل‌ها بحرانی را برای منابع طبیعی کشور ایجاد کرده است که اگر به موقع چاره‌اندیشی نشود این ثروت ملی رو به نابودی می‌رود. علاوه بر این، برخی طرح‌های جهاد سازندگی از جمله طرح طوبی، تسطیح اراضی شیب‌دار و تبدیل اراضی شیب‌دار به ویژه اراضی بایر به باغات، خسارت‌های زیادی به مراتع وارد کرده است.

وی ادامه داد: در این برهه از زمان که با افزایش جمعیت و افزایش دام مواجه هستیم، به مدیریت چرای دام نیاز مبرم داریم؛ چراکه تعداد واحدهای دامی کشور دو برابر ظرفیت مراتع است. در حال حاضر بیش از ۸۰ میلیون واحد دامی در سراسر کشور وجود دارد و مراتع فعلی جوابگوی حتی نیمی از این جمعیت دامی نیست؛ لذا باید فکری بدین منظور کنند و چاره ای اندیشید.

صبحی افزود: مرتع و مرتع‌داری یکی از عوامل مهم بخش کشاورزی و دامداری است و شایسته است که برای افزایش سطح مشارکت مردم و بهره‌برداران،  تولید ارگانیک، حفظ ذخایر ژنتیکی منحصر به فرد و نمونه‌های گیاهان دارویی بی‌نظیری که در کشور وجود دارد، بیش از پیش مد نظر مسئولان قرار بگیرد.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ایران خاطرنشان کرد: در واقع مرتع و مرتع داری زمانی رونق می‌گیرد که سطح مشارکت مردم از طرف مسئولان جدی گرفته شود و از نگاه سودجویانه از مرتع پرهیز شود. استمرار بی‌توجهی  به منابع طبیعی خطرهای جدی‌تری را در پی دارد و باعث می‌شود که این ثروت ملی مانند دیگر ثروت‌هایمان در معرض خطر نابودی قرار بگیرد.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *