اهم اخبار

عضو شورای ملی زعفران: سال گذشته ۲۲۱ تن زعفران صادر شد

بدون دیدگاه

علی حسینی گفت: بنابر آمار سال گذشته ۲۲۱ تن زعفران به بازارهای هدف صادر شد، درحالیکه ظرفیت و پتانسیل صادرات بیش از این رقم است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی حسینی گفت: بنابر اعلام تعاون روستایی ۸ خرداد بیش از ۶ هزارکیلوگرم زعفران صادراتی در بورس کالا عرضه می شود که این امر منجر به تعادل بازار داخل و واقعی بودن قیمت زعفران می شود.

به گفته او، با افزایش عرضه زعفران در بازار، شبهه کمبود محصول در بازار مرتفع می شود و از طرفی جلوی سوء استفاده دلالان و واسطه ها کاهش می یابد چراکه دیگر به بهانه کمبود نمی توانند قیمت را افزایش دهند.

حسینی ادامه داد: با ایجاد تعادل نسبی قیمت در بازار دیگر شاهد ورود عوامل واسطه و دلال که با پول های سرگردان به امید چندبرابر شدن قیمت اقدام به خرید و احتکار در انبارها می کنند، نیستیم.

عضو شورای ملی زعفران حداقل قیمت هرکیلو زعفران را ۸۰ میلیون تومان و حداکثر ۱۰۰ میلیون تومان اعلام کرد و افزود: با توزیع بیش از ۶ هزارکیلوگرم زعفران در بورس از افزایش قیمت جلوگیری می شود.

او با بیان اینکه سال گذشته ۲۲۱ تن زعفران صادر شد، گفت: با رفع موانع صادرات، امکان صادرات حداقل ۵۰۰ تن زعفران وجود دارد.

حسینی ادامه داد: با توجه به شرایط مساعد بارندگی، امسال تولید زعفران بیش از ۳۰۰ تن خواهد بود. هرچند از سطح زیرکشت بالای ۱۲۰ هزارهکتار  امکان تولید هزارتن زعفران وجود دارد. درحالیکه تولید فعلی یک سوم این رقم است.

عضو شورای ملی زعفران گفت: با وجود قدمت ۳ هزار ساله تولید زعفران در کشور با توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری باید از خام فروشی محصول اجتناب کرد تا ارزش افزوده بالاتری نصیب کشور شود.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *