اهم اخبار

عضو هیأت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس: زمان عرضه گندم در بورس کالا فرارسیده است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

عضو هیأت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: طرح قیمت تضمینی گندم در قانون پیش بینی شده که به عمده مشکلات کشاورزان پایان می‌دهد. زمان عرضه گندم در بورس کالا فرارسیده است.

سیدتقی کبیری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به مشکلاتی که امسال در خرید تضمینی گندم برای گندمکاران به وجود آمد، گفت: مشکلات گندم‌کاران در نهایت به واردات گندم منتهی شد، در خرید تضمینی گندم، خریدها یک طرفه قیمت گذاری شده و مصالح کشاورز و هزینه‌های جاری آنها لحاظ نمی‌شود، اما طرح قیمت تضمینی گندم از طریق بورس کالا در قانون پیش بینی شده که به عمده مشکلات کشاورزان پایان می‌دهد.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اعلام کرد: در طـﺮح ﺧـﺮﯾـﺪ ﺗﻀﻤﯿﻨﯽ ﻣﺤﺼـﻮﻻت ﮐﺸﺎورزی ﺑﻪ ﺳﻤﺘـﯽ ﺣﺮﮐـﺖ ﻣﯽ‌ﮐﻨﯿﻢ ﮐﻪ ﻣﺤﺼﻮﻻت را ﺗﺤﺖ هر ﺷﺮاﯾﻄﯽ و ﺑﺎ هر ﮐﯿﻔﯿﺘـﯽ ﺑـﻪ ﻓـﺮوش ﺑﺮﺳﺎﻧﯿﻢ و این موضوع باعث شده، اغلب کشاورزان متضرر شوند.

وی ادامه داد: در سال جاری نیز بر اساس محاسبات انجام شده از سوی گندمکاران، اگر گندم‌های فروخته شده را صرف خوراک دام می‌کردند، برایشان به صرفه تر بود تا آن را به صورت خرید تضمینی به دولت بفروشند.

کبیری تصریح کرد: اﮔﺮ اﻧﺘﻈﺎر بهبود شرایط و توسعه بخش کشاورزی را داریم، ﺑﺎﯾﺪ روش عقلایی و خرید گندم از کشاورزان با قیمت واقعی در بازار را در پیش بگیریم که برای این اقدام نیز قانون داریم.

نماینده مردم خوی در مجلس دهم گفت: براساس ماده ۳۳ قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی، محصولات کشاورزی از جمله گندم باید در بورس کالا عرضه شود و با قیمت بازار مورد معامله قرار گیرد. این طرح که سیاست قیمت تضمینی نام دارد، هم برای کشاورز و هم برای دولت مزیت‌های زیادی دارد و اگر طرح قیمت تضمینی جایگزین خرید تضمینی شود، تولید کننده دلگرم می‌شود.

به گفته کبیری، باید توجه داشت، ﯾﮑﯽ از مهمترین اﺛـﺮات اﺟﺮای ﺳﯿﺎﺳﺖ ﻗﯿﻤﺖ ﺗﻀﻤﯿﻨﯽ ﺑﺮای ﮔﻨـﺪم اﯾـﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﮐﺸﺎورز اطﻤﯿﻨﺎن ﺧﺎطﺮ دارد ﮐﻪ ﻣﯽ‌ﺗﻮاﻧﺪ ﻣﺤﺼﻮل را ﺑﺎ ﻗﯿﻤﺖ ﺑﺎزار در ﺑﻮرس به فروش ﺑـﺮﺳﺎﻧﺪ و اگر قیمت بازار از نرخ اعلامی دولت پایین‌تر بود، در وهله اول ﻋﻤﺪه وﺟﻪ ﻣﺤﺼﻮل را در دو روز از ﺑﻮرس درﯾﺎﻓﺖ می‌کند، در وهله دوم ﻣﺎ ﺑﻪ‌اﻟﺘﻔﺎوت ﻧـﺮخ واﻗﻌﯽ ﮔﻨﺪم ﺑﺎ ﻧﺮخ ﻗﯿﻤﺖ ﺗﻀﻤﯿﻨﯽ از سوی دولت به کشاورز پرداخت می شود.

عضو هیأت رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: باید کشاورزان را با مزایای عرضه گندم در بورس آشنا کنیم تا بدانند اگر محصولشان را روانه بورس کنند، چند روزه به عمده پولشان آن هم نرخ واقعی بازار می‌رسند. از طرفی اگر قیمت بازار از نرخ اعلامی دولت بالاتر باشد که کل مبلغ را دریافت می‌کنند، اما اگر پایین تر باشد از سوی دولت به حسابشان واریز می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه با توسعه قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی می‌توان از کشاورزان حمایت کرد، افزود: گندم یک کالای استراتژیک بوده و عرضه این محصول به‌ شکل قیمت تضمینی در بورس به نفع گندمکاران است، به طور یقین ﻋﺮﺿﻪ ﮔﻨﺪم در ﺑﻮرس ﮐﺎﻻ ﺛﻤﺮات زﯾﺎدی را ﺑﺮای ﮐﺸﺎورزان و اﺻـﻼح ﺳﺎﺧﺘﺎری ﺑﺨﺶ ﮐﺸﺎورزی ﺑﻪ همراه خواهد داﺷﺖ.

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس با تاکید بر اینکه نقش بورس کالا کشف قیمت واقعی محصولات است، تصریح کرد: هر محصول استراتژیک کشاورزی که کشف قیمت واقعی نشود و عرضه آن از مبادی قانونی صورت نگیرد، قطعا فسادی در آن ایجاد خواهد شد؛ بنابراین به طور یقین عرضه محصولات کشاورزی به خصوص گندم در بورس کالامی‌تواند به کشف واقعی قیمت منجر شود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس به واردات گندم و آسیب های جدید آن به تولید ملی اشاره کرد و اظهار داشت: به طور یقین با عرضه گندم در بورس کالا قیمت و نیاز واقعی این محصول در کشور مشخص خواهد شد و کمبودها در این بخش از تولید داخلی تامین شده و در چنین حالتی خرید گندم از خارج و واردات آن توجیه اقتصادی نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: عرضه گندم در قالب سیاست قیمت تضمینی باعث می شود تا این محصول مهم و استراتژیک در فضایی شفاف مورد معامله قرار گرفته و در نهایت به سمت واقعی شدن قیمت این محصول حرکت کنیم، به طوری که دیگر کشاورزان نگران ارزان ‌فروشی محصولات خود نبوده و از همه مهمتر شاهد واردات و خروج ارز از کشور نخواهیم بود.

کبیری در پایان اذعان داشت: رشد کیفیت گندم تولیدی به دلیل ارزیابی کیفی محصولات قبل از عرضه در بورس نیز از دیگر مزایای بورس کالاست که توصیه می‌شود، به زودی عمده کالاهای کشاورزی از جمله گندم بر تابلوی بورس نقش ببندد.

سرویس خبری: مجلس و دولت

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *