اهم اخبار

فائو اعلام کرد؛ افزایش قیمت جهانی مواد غذایی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) اعلام کرد قیمت جهانی مواد غذایی پس از دو ماه کاهش، در اوت تحت تاثیر رشد قیمت شکر، روغنهای گیاهی و بعضی غلات افزایش یافت.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از رویترز، شاخص قیمت غذای فائو که تغییرات ماهانه سبدی از غلات، دانه‌های روغنی، محصولات لبنی، گوشت و شکر را بررسی می‌کند، در اوت به ۱۲۷.۴ واحد در مقایسه با ۱۲۳.۵ واحد در ژوئیه افزایش پیدا کرد. آمار ژوئیه پیشتر ۱۲۳ واحد اعلام شده بود.

قیمتها بر مبنای سالانه در اوت ۳۲.۹ درصد افزایش داشت.

شاخص قیمت غلات فائو در اوت نسبت به ماه پیش از آن ۳.۴ درصد رشد کرد زیرا انتظارات برای برداشت پایینتر در چندین کشور صادرکننده بزرگ باعث افزایش ۸.۸ درصدی ماه به ماه قیمت جهانی گندم شد. در مقابل قیمتهای بین المللی ذرت و برنج کاهش داشت.

شاخص قیمت شکر فائو در اوت ۹.۶ درصد نسبت به ژوئیه رشد کرد که ناشی از نگرانیها نسبت به سرمازدگی محصول برزیل بود که بزرگترین صادرکننده شکر جهان است. چشم انداز تولید خوب در هند و اتحادیه اروپا تا حدودی این نگرانیها را برطرف کرد.

شاخص قیمت روغنهای گیاهی فائو ۶.۷ درصد رشد کرد و قیمت روغن پالم به دلیل ادامه نگرانیها درباره سطح تولید و کاهش ذخایر مالزی، به رکورد تاریخی بالایی صعود کرد. قیمت فروش روغن کلزا و آفتابگردان هم افزایش یافت.

شاخص قیمت گوشت در اوت اندکی بالا رفت زیرا خرید بالا از سوی چین، قیمت گوشت گاو را گرانتر کرد و تقاضای بالا برای واردات از سوی شرق آسیا و خاورمیانه هم قیمت گوشت مرغ را بالا برد. شاخص قیمت لبنیات در اوت نسبت به ماه پیش اندکی کاهش پیدا کرد.

قیمت جهانی مواد غذایی در سال گذشته حدود ۳۳ درصد رشد کرده و ریسکهای تورم را برای بانکهای مرکزی و مصرف کنندگان به خصوص در کشورهای فقیرتری که به واردات متکی هستند، افزایش داده است. زنجیره تامین مواد غذایی از کمبود نیروی کار در بحبوجه شیوع پاندمی ویروس کرونا و هزینه های بالاتر حمل مواد غذایی آسیب دیده است.

عبدالرضا عباسیان، اقتصاددان ارشد فائو گفت: احتمال ملایم شدن روند افزایش قیمتها در ماههای آینده احتمالا محدود خواهد بود. روند کلی همچنان ادامه رشد قیمتهاست. قیمتهای بالا معمولا بهترین راهکار برای قیمتهای بالاست زیرا کشاورزان و تولیدکنندگان به آن واکنش نشان می دهند اما اخیرا عامل دیگری تاثیرگذار بوده که کنترل کمتری روی آن نسبت به گذشته وجود دارد و آن هم تغییرات آب و هوایی ناگهانی است. ما برای فصل بعد به آب و هوای بسیار عالی نیاز داریم و اگر بخش عرضه نتواند انتظارات را برآورد کند، می توانیم بگوییم وضعیت قیمتهای بالا برای مدت طولانی تری خواهد ماند.

فائو میزان برداشت جهانی غلات در سال ۲۰۲۱ را ۲.۷۸۸ میلیارد تن برآورد کرد که کمتر از برآورد قبلی ۲.۸۱۷ میلیارد تن بود اما همچنان نسبت به سطح تولید سال ۲۰۲۰ بالاتر است. این سازمان دلیل کاهش برآورد خود از تولید امسال را تداوم شرایط خشکسالی در کشورهای تولیدکننده بزرگ متعدد اعلام کرد. در میان غلات مهم، بزرگترین بازبینی نزول تولید مربوط به گندم بود که برآورد تولیدش ۱۵.۲ میلیون تن نسبت به ژوئیه کاهش یافت و ۷۶۹.۵ میلیون تن تخمین زده شد. برآورد کمتر از میزان تولید گندم ناشی از شرایط جوی نامساعد در آمریکا، کانادا، قزاقستان و روسیه بود.

پیش بینی میزان استفاده از غلات جهان در فصل ۲۰۲۲-۲۰۲۱ هم ۱.۷ میلیون تن نسبت به ژوئیه کاهش داده شد و ۲.۸۰۹ میلیارد تن برآورد شد که همچنان ۱.۴ درصد بالاتر از فصل ۲۰۲۱-۲۰۲ است.

بر اساس گزارش رویترز، برآورد ذخایر غلات جهان تا پایان فصل ۲۰۲۲-۲۰۲۱ هم ۲۷ میلیون تن نسبت به ژوئیه کاهش یافت و به ۸۰۹ میلیون تن رسید.

سرویس خبری: بین الملل

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *