اهم اخبار

فاطمی‌امین با درد تولیدکنندگان بخش خصوصی آشناست

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

عضو هیات‌مدیره کنفدراسیون صنعت ایران گفت: سیدرضا فاطمی‌امین با درد تولیدکنندگان بخش خصوصی آشناست و این از ویژگی‌های مثبت انتخاب وی است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایرنا؛ مهدی کریمی‌تفرشی درخصوص معرفی سید رضا فاطمی‌امین از سوی آیت‌الله رییسی به عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، افزود: وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، سال‌های متمادی عضویت هیات نمایندگان اتاق ایران را داشته و به‌طور کامل با دیدگاه‌ها و دغدغه‌های فعالان اقتصادی در سه حوزه صنایع، معادن و بازرگانی آشنایی دارد، بنابراین به نوعی برخاسته از دل بخش خصوصی است.

وی گفت: تولید و صنعت کشور در حال حاضر با مشکلات و چالش های فراوانی دست و پنجه نرم می کند، به‌ویژه در سال پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها از تولید، وزارتخانه ای که متصدی صیانت از صنعت، معدن و تجارت است رسالت سنگینی بر عهده دارد.

وی تاکید کرد: ضرورت انتصاب یک مدیر کارآمد برای این وزارتخانه و رهبری این حوزه مهم، یکی از اساسی ترین نیازهای کشور در برهه کنونی است.

کریمی تفرشی بیان‌داشت: ضعف مدیریتی در سال‌های گذشته ضربه های سنگینی به این وزارتخانه و حوزه صنعت وارد کرده و انتظار می رود دولت جدید نگاهی ویژه و مدبرانه به این حوزه خاص داشته باشد.

وی اظهار داشت: اقتصاد کنونی کشور در شرایطی قرار گرفته است که دیگر فرصت آزمون و خطا وجود ندارد و دولت باید با یک دید مدیریتی قوی و حساب شده انتصابات را انجام دهد.

عضو هیات مدیره کنفدراسیون صنعت ایران ادامه‌داد: وزیر جدید باید از اتاق های بازرگانی سراسر کشور حمایت و پشتیبانی موثری کند تا این اتاق ها فعالانه در حوزه اقتصاد کشور ایفای نقش کنند، به‌علاوه نیاز جدی به بازنگری در ترکیب نمایندگان اتاق ایران است تا نتایج مثبت و اثربخش تری از این نمایندگان ببینیم.

کریمی‌تفرشی اضافه‌کرد: لزوم تعامل این وزارتخانه با بخش خصوصی حقیقتی انکارناپذیر است که انتظار می رود وزیر جدید با جدیت و با تمام قوا این تعامل سازنده را رقم بزند؛ زیرا کلید توسعه اقتصادی کشور و رونق تولید در دست بخش خصوصی است و درد بخش خصوصی درد همه فعالان اقتصاد و مشکل اصلی اقتصاد کشور است.

وی افزود: باید بخش خصوصی به‌ عنوان بازوی توانمند دولت پای کار بیاید و در تصمیم گیری‌های خرد و کلان نظارت این بخش به کار گرفته شود. این با فعال شدن هرچه بیشتر انجمن ها و تشکل های بخش خصوصی که تریبون این بخش هستند امکان‌پذیر است.

عضو هیات مدیره کنفدراسیون صنعت ایران خاطرنشان‌کرد: لزوم بررسی برنامه‌های این وزارتخانه در کمیسیون‌های تخصصی بخش خصوصی به‌طور جدی احساس می‌شود و می‌تواند مشکلات دولت را هم کمتر کند تا تصمیمات عملی‌تر و راه‌گشاتری اتخاذ شود.

وی ادامه‌ داد: متصدی امر وزارت باید وقت کافی و برنامه منظمی برای دیدار با روسای تشکل‌ها و اتاق‌ها داشته باشد و این همراهی و تعامل مستمر بسیار ضروری است تا مشکلات به طور جدی پیگیری شوند.

کریمی‌تفرشی یادآور شد: در حال حاضر فضای کسب و کار و بحث مجوزها با چالش‌های جدی مواجه است، بحث تامین سرمایه از محل بورس باید مورد بررسی و بازنگری جدی قرار گیرد و بنگاه ها و صنایع کوچک و زودبازده نیاز به حمایت هر چه بیشتر این وزارتخانه و دولت دارند.

وی گفت: بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه باید تعامل سازنده ای با این وزارتخانه داشته باشند و وزارت صنعت باید در سیاست‌گذاری‌های ارزی مداخله سازنده داشته باشد تا مشکلات صادرکنندگان و واردکنندگان با شرایط سخت عدم ثبات ارزی تعدیل و اعتماد صادرکنندگان مجددا جلب شود.

عضو هیات مدیره کنفدراسیون صنعت ایران بیان‌داشت: در شرایطی که همه مطالعات نشان می‌دهد با افزایش قیمت ارز باید صادرات افزایش پیدا کند، اما دیدیم که این اتفاق نیفتاد، بر این اساس ریشه‌یابی موانع صادراتی و مشکلات پیش روی صادرکنندگان نخستین گام مهم در بهبود وضعیت صادرات است.

وی همچنین گفت: رفع موانع بازگشت مبالغ دریافتی ارزش افزوده به صادرکنندگان؛ از جمله مواردی است که وزیر پیشنهادی در برنامه خود به آن اشاره کرده که امیدواریم عملیاتی و راهبردی باشد.

کریمی تفرشی اظهارداشت: بحث واردات در برابر صادرات و تهاتر در این حوزه از مباحث مهمی است که نیاز به پیگیری جدی این وزارتخانه و اهتمام ویژه دارد و در صورت اجرایی شدن می تواند به رفع بسیاری از مشکلات فعالان این حوزه کمک کند.

وی افزود: فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان مدت‌هاست از مشکلات تامین مواد اولیه اساسی رنج می برند و اهتمام جدی این وزاتخانه برای تامین به موقع مواد اولیه و رفع مشکلات و موانع واردات از ضرورت های کمک به تولید داخلی است.

عضو هیات‌مدیره کنفدراسیون صنعت ایران یادآوری‌کرد: وزارت صنعت ۱۵ نماینده در میان فعالان بخش خصوصی دارد و امیدوار هستیم که این افراد فعال‌تر باشند و به ارتباط دولت با بخش خصوصی کمک برسانند.

وی تاکید کرد: وزارت صنعت در حل مشکل تورم نقش اساسی دارد و بنابراین انتظار می رود برنامه های مدون و اصولی برای مهار تورم داشته باشد اما باید مراقب ضربه های احتمالی که تولیدکننده از قیمت گذاری دستوری احتمالی خواهد خورد باشد و این، نیاز به یک برنامه ریزی کارشناسی شده و کمک گرفتن از نخبگان و متخصصان و کارشناسان خبره این عرصه دارد.

بر اساس این گزارش، سید رضا فاطمی امین که در سال ۱۳۵۳ در شاهرود متولد شده، تحصیلات دانشگاهی خود را در سال ۱۳۷۱ در رشته الکترونیک دانشگاه فردوسی مشهد آغاز کرد و دکترای مدیریت راهبردی دانش دارد.

از جمله سوابق اجرایی وی می‌توان به عضویت در هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، رییس ستاد تحول صنایع و معادن و مشاور و مدیر سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های آستان قدس رضوی اشاره کرد. آخرین سمت فاطمی امین، قائم مقام آستان قدس رضوی بود که پیش از آن مدیرعامل سازمان اقتصادی آستان قدس رضوی بوده است.

از جمله دیگر سوابق کاری فاطمی امین، مجری پروژه شهر سالم مشهد، رییس ستاد تحول صنایع و معادن، مجری طرح نوسازی خودروهای فرسوده کشور، عضو هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)،  معاون برنامه‌ریزی، توسعه و فناوری وزارت صنایع و معادن، سخنگوی وزارت صنایع و معادن، مشاور دستیار ویژه رییس‌جمهوری و رییس پروژه‌های اقتصادی- تولیدی، قابل اشاره است.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: ایرنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *