اهم اخبار

فلفل؛ سوغات گردشگران فضایی از ایستگاه فضایی بین‌المللی+ویدئو

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

ایستگاه فضایی بین‌المللی با انتشار فیلمی از رشد فلفل در فضا در صفحه‌ی اینستاگرام خود خبر از رسیدن این فلفل‌های چیلی رشد یافته در این ایستگاه به زمین داد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا، فلفل‌های فضایی بالاخره به زمین بازگشتند. این فلفل‌ها که طی دوره‌ای ۱۳۷ روزه در ایستگاه فضایی بین‌المللی رشد کرده بودند، سفر خود را به پایان رساندند و سوار بر کپسول دراگون “Endeavour” شرکت فضایی اسپیس‌ایکس همراه با پایان یافتن ماموریت اکسیوم ۱ که اولین ماموریت کاملا خصوصی به ایستگاه فضایی بوده است، همراه با فضانوردان این ماموریت به زمین بازگردانده شدند.

این فلفل‌های چیلی به عنوان بخشی از مطالعه‌ای موسوم به “Plant Habitat-۰۴” پرورش یافتند تا به محققان در یادگیری نحوه‌ی پرورش این محصول پیچیده در فضا کمک کنند. آنچه دانشمندان می‌آموزند می‌تواند به پرورش غذا در فضا برای حمایت از فضانوردان در ماموریت سفر به اعماق فضا به ماه و مریخ کمک کند.

تاکنون، نتایج نشان داده که فلفل‌ها با حدود دو هفته تاخیر در ایستگاه فضایی بین‌المللی رشد یافته‌اند و انحنای ساقه‌هایی که به گل‌ها و میوه‌ها متصل می‌شوند اصلا شبیه به آنچه در زمین دیده می‌شود، نبوده است بلکه این ساقه‌ها کاملا صاف بوده‌اند. اکنون که این فلفل‌های چیلی روی زمین هستند، دانشمندان می‌توانند نگاه دقیق‌تری به این نمونه‌ها بیاندازند.

آزمایش پرورش فلفل یکی از پیچیده‌ترین آزمایشات رشد محصولات کشاوزی در فضا تا به امروز است چرا که دوره رشد این محصول طولانی بوده و پیش از رشد نیاز به گرده افشانی داشته است. چندی پیش فضانوردان با انجام این آزمایش ناسا که شامل رشد و برداشت فلفل چیلی در فضا بود، دو رکورد جهانی را ثبت کردند. نخستین رکورد برای رشد محصولی در فضا که توسط آن تعداد زیادی از فضانوردان در فضا تغذیه شدند و دیگری، رکورد انجام طولانی‌ترین آزمایشی که تاکنون در ایستگاه فضایی بین‌المللی(ISS) انجام شده است.

کپسول گردشگران فضایی ماموریت Ax-۱ شب گذشته حوالی ساعت ۲۱:۳۶ به وقت تهران در اقیانوس اطلس فرود آمد. این فضانوردان محموله‌هایی از ایستگاه فضایی را با خود به زمین آوردند که فلفل‌های فضایی بخشی از آن بوده است.

سرویس خبری: بین الملل

منبع: ایسنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *