اهم اخبار

قائم مقام شرکت سپید ماکیان در گفت‌وگو با اگروفودنیوز: تولید یکپارچه، واسطه گری را از بین می‌برد+ویدئو

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

ایرج یوسفیان معتقد است شرکت های زنجیره ای با تولیدات یکپارچه و حرفه ای باعث از بین رفتن واسطه گری و دلالی در صنعت می شوند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، ایرج یوسفیان قائم مقام شرکت سپید ماکیان در حاشیه بیست و دومین نمایشگاه دام، طیور و صنایع وابسته در خصوص فعالیت این شرکت به خبرنگار ما گفت: شرکت سپید ماکیان بزرگترین تولیدکننده مرغ و بوقلمون در کشور است که در سال ۱۳۵۹ توسط آقای رسولی تاسیس و سال ۱۳۹۹ وارد بورس شد و در حال حاضر به عنوان شرکت سهامی عام در تابلو اول بورس حضور دارد.

یوسفیان بیان کرد: به جز تولید مرغ و بوقلمون، تولید انواع سوخاری و برگر از دیگر فعالیت‌های اصلی شرکت هستند.

وی گفت: ۷۰درصد فعالیت تولیدی شرکت در استان گیلان و ۳۰درصد دیگر در استان‌های زنجان، قزوین، مازندران، تبریز و تهران صورت می پذیرد. همچنین ۷درصد تولید کشور را شرکت سپید ماکیان به خود اختصاص داده است و معیشت حدود ۶هزار خانواده از این شرکت تامین می‌شود از این رو جز بزرگترین مجموعه‌های کشور می‌باشد.

این فعال صنعت طیور عنوان کرد: در حال حاضر استراتژی بلند مدت شرکت سپید ماکیان تولید مرغ و بوقلمون بیشتر و تصاحب بازار است.

یوسفیان افزود: فعالیت در این شرکت الگو گرفته از کشورهای بزرگ دنیا است. در کشورهایی مانند برزیل و آمریکا ۹۰درصد تولیدات توسط شرکت‌های زنجیره‌ای انجام می‌شود و این آمار در ترکیه ۸۵درصد و در عربستان ۹۰درصد می‌باشد. بیش از ۶۰ شرکت زنجیره ای در ایران فعالیت دارند ولی ۲۵درصد سهم کشور را به خود اختصاص داده اند. برنامه وزارت جهاد کشاورزی در ۵ سال آینده افزایش این سهم به بالای ۷۰درصد است تا اینگونه نوسانات کمتری در صنعت شاهد باشیم.

وی در ادامه گفت: ساختار فعلی این صنعت ساختار خرد است و در این ساختار رانت به وجود می آید، باید به سمت ساختارهای زنجیره ای و حرفه ای و تولید یکپارچه در کشور حرکت کرد تا دست واسطه‌ها کوتاه شود.

قائم مقام شرکت سپید ماکیان ضمن بیان اینکه قیمت‌گذاری دستوری و سرکوب قیمت‌های واقعی توسط دولت از چالشهای صنعت است، بیان کرد: حدود ۹۹.۳ درصد تولید توسط بخش خصوصی انجام می شود و مابقی توسط بخش‌های دولتی ولی دولت تلاش بر حاکمیت تمام در صنعت را دارد.

وی گفت: برای حفظ آرامش در صنعت باید دولت تصدی گری را کنار بگذارد. دولت تولیدکننده و واردکننده خوبی نیست و اقتصاد باید در دست بخش خصوصی باشد.

یوسفیان خاطرنشان کرد: اکنون که بیش از ۹۹درصد بخش کشاورزی خصوصی است دولت باید اجازه بدهد این صنعت قائم به خود باشد و در ارکان تصمیم‌گیری صنعت ورود نکند و فقط ناظر کلان باشد. در این راستا قوانینی نیز باید برای رشد بخش خصوصی و ورود آن به تصمیم گیری های کلان صنعت تصویب، تسهیل و تصحیح شود.

این فعال صنعت طیور کشور عنوان کرد: هر زمان شرایط صادرات در کشور مهیا بود به کشورهای عمان، عراق و قطر صادرات انجام داده ایم ولی بخشنامه های خلق‌الساعه اعتماد کشورهای هدف را از بین می‌برد.

وی ضمن اشاره به این موضوع که زیرساخت‌های لازم برای تولید مرغ در کشور حدود ۳/۵ میلیون تن و نیاز کشور ۲/۵ میلیون تن است، گفت: می‌توان حداقل یک میلیون تن مرغ مازاد بر نیاز داخل کشور تولید و صادرات کرد و کشور را از واردکننده مرغ به صادرکننده مرغ تبدیل نمود فقط در صورتی که دولت دست مافیای واردات را کوتاه کند.

قائم مقام شرکت سپید ماکیان افزود: از بیش از ۶ماه گذشته پیشنهاد تامین ذخایر استراتژیک کشور به وسیله شرکت‌های زنجیره‌ای به دولت داده شده است که اگر دولت قرارداد بلند مدت با شرکت‌های بزرگ منعقد نماید استمرار تولید را تضمین شده و ترس تولیدکنندگان از تولید بیشتر از بین خواهد رفت.

یوسفیان بیان کرد: ایران هشتمین تولیدکننده مرغ در دنیا است ولی مردم برای تامین نیاز خود در صف‌های طولانی می ایستند که این مربوط به سو مدیریت است؛ نه تحریم‌ها.

یوسفیان در پایان گفت: سیاست‌ها با شعارهای سال هماهنگی ندارد و شعار رشد تولید و مهار تورم به صورت عکس انجام می شود که باید اصلاح شود.

سرویس خبری: صنعت غذا

فاطمه کاشانی

نویسنده

فاطمه کاشانی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *