اهم اخبار

قائم مقام وزیر صمت بیان کرد: بیش از حد تصور مردم، ذخیره‌سازی انجام داده‌ایم/ مردم هنگام خرید به تاریخ مصرف دقت کنند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

قائم مقام وزیر صمت اظهار داشت: هیچ اتفاق جدیدی در بازار رخ نداده ولی به بهانه کرونا، بخشی از کالاهای خاص خریداری می‌شود. به طور مثال لیمو ترش و سیر خواهان زیادی پیدا کرده است. هرچند به گفته معاون وزیر بهداشت خیلی تاثیری در پیشگیری از این بیماری ندارند. اما به هر حال ما پیش‌بینی لازم را در این خصوص کرده‌ایم و بیش از حد تصور مردم، ذخیره‌سازی صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، طرح نظارت و بازرسی ویژه نوروز ۹۹ صبح امروز آغاز شد، در نشست هماهنگی این طرح، حسین مدرس خیابانی گفت: وزارت بهداشت اجازه نداد که همایش سراسری نظارت و بازرسی ایام نوروز و ماه مبارک رمضان را امروز مطابق برنامه برگزار کنیم و مجبور شدیم بخشی از آن را به صورت ویدئوکنفرانس اجرا کنیم. این در حالی است که مجموعه تنظیم بازار و دستگاه‌های نظارتی در برهه‌های مختلف از جمله شوک‌های تورمی، افزایش قیمت بنزین و شیوع ویروس کرونا امتحان خود را به خوبی پس دادند و اکنون با تنظیم بازار شب عید، این پروسه تکمیل خواهد شد.

وی ادامه داد: این برنامه‌ها از دی ماه آغاز شد و در سه بخش تامین، توزیع و کنترل و نظارت برنامه‌ریزی شده است. ضمن آنکه به لحاظ تولید کالاهای مورد نیاز شب عید و تدارک آنها در سطح قابل قبولی قرار داریم.

قائم مقام وزیر صمت ادامه داد: یکی از مشکلات ما رسوب بیش از حد کالاهای اساسی در بنادر جنوبی و شمالی کشور است که امروز در دفتر معاون اقتصادی رئیس جمهور جلسه‌ای در همین خصوص برگزار خواهد شد.

مدرس خیابانی در خصوص رفتارهای هیجانی مردم و هجوم آنها به فروشگاه‌ها برای خرید، گفت: ما این افزایش تقاضا را پیش‌بینی کرده بودیم. همه ساله مردم بعد از دریافت عیدی و پاداش سالانه، خریدهای خود را دوبرابر می‌کنند و فروشگاه‌های زنجیره‌ای آمادگی کامل دارند که کالاها را در حد وفور عرضه کنند و هیچ جای نگرانی نیست.

وی در خصوص لغو نمایشگاه‌های بهاره گفت: مجموعه‌ کالاهایی که قرار بود ضمن برگزاری این نمایشگاه‌ها توزیع شود، به مرور به بازار تزریق خواهد شد. این یک فضای هیجانی است که در کشور به وجود آمده و اصلا وجه سیاسی ندارد. هرچند یکی از مقامات آمریکایی از محل شیوع ویروس کرونا اعلام می‌کند که به دنبال توقف اقتصاد چین است. اتفاقات اخیر نشان می‌دهد که بخشی از نگرانی مردم برای مقابله با این ویروس، کنترل و مدیریتی که باید در این حوزه صورت بگیرد، کاملا طبیعی است ولی فشار رسانه‌های بیرونی و فضای مجازی به این نگرانی دامن بزند.

قائم مقام وزیر صمت افزود: هجوم مردم به فروشگاه‌ها برای خرید، بخشی از سرمایه و نقدینگی را حبس می‌کند و ممکن است برخی کالاها که قابل نگهداری نباشند و مواد قضایی فاسد شدنی از بین برود اما ما به اصناف، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه و تره‌بار ابلاغ کردیم که بدون محدودیت، کالا تولید کنند. همچنین به شرکت بازرگانی دولتی و شرکت پشتیبانی امور دام ابلاغ شده که کالا را به میزان تقاضای بازار عرضه نمایند.

مدرس خیابانی گفت: پیش‌بینی ما این است که این رفتارهای هیجانی حداکثر تا دو هفته آینده ادامه داشته باشد. این در حالی است که بخش عمده‌ای از کالاها ذخیره‌سازی مطلوبی دارند و بیش از دو برابر نیاز کشور در انبارها موجودی داریم و حتی اگر این رفتارها بیشتر هم طول بکشد آماده پاسخگویی نیاز بازار خواهیم بود.

وی با اشاره به ضرورت و بازرسی بازار گفت: ما باید بر روی مراکز نگهداری کالا متمرکز شویم و به تخلفات احتکار و امتناع از عرضه به سرعت رسیدگی شود. البته ما موجودی کالا را در سامانه انبارها تحت نظر داریم و هیچ حاشیه امنی برای انبارها وجود ندارد. لیست کالاهایی که ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفته‌اند به سازمان‌های نظارتی، دادستانی و وزارت اطلاعات ارائه شده است. همه کالاها تحت رصد و کنترل سازمان حمایت هستند و بازرسان اتاق اصناف نیز به همراه سازمان تعزیرات حکومتی همکاری خوبی با یکدیگر دارند.

قائم مقام وزیر صمت تصریح کرد: باید بازار آرامی را به مردم تحویل دهیم. ما شبکه عظیمی همچون شبکه اصناف را داریم و فروشگاه‌های زنجیره‌ای، میادین میوه و تره‌بار نیز به آنها کمک خواهند کرد. نگرانی‌های ما ناشی از اطلاع‌رسانی‌های فضای مجازی است در غیر این صورت هیچ جای نگرانی وجود ندارد.

مدرس خیابانی گفت: هیچ اتفاق جدیدی در بازار رخ نداده ولی به بهانه کرونا، بخشی از کالاهای خاص خریداری می‌شود. به طور مثال لیمو ترش و سیر خواهان زیادی پیدا کرده است. هرچند به گفته معاون وزیر بهداشت خیلی تاثیری در پیشگیری از این بیماری ندارند. اما به هر حال ما پیش‌بینی لازم را در این خصوص کرده‌ایم و بیش از حد تصور مردم، ذخیره‌سازی صورت گرفته است.

وی افزود: مردم باید نگران این باشند که این کالاها تاریخ مصرف دارند پس تقاضای خرید خود را به مرور وارد بازار کنند. من از سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان انتظار دارم تا در این ایام کنترل ویژه‌ای بر روی بازار صورت بگیرد. مردم به حق انتظار دارند که به موقع بازار کنترل شود و شکایات آنها به موقع رسیدگی شود.

سرویس خبری: مجلس و دولت

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *