اهم اخبار

قیمت‌گذاری هفتگی در رستوران‌ها

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مشتریانی که برای سفارش غذا، از منوی کاغذی در خانه یا دفتر کار خود استفاده می‌کنند غافلگیر می‌شوند. چون قیمت‌ها به شکل هفتگی تغییر می‌کند و آنها به تصور قیمت‌های قبلی غذا سفارش می‌دهند ولی موقع پرداخت هزینه به پیک رستوران، با قیمت جدید مواجه می‌شوند که ممکن است برخی مشتریان به اشتباه تصور کنند این پیک موتوری رستوران یا مرکز تهیه غذا است که خودسرانه نرخ بیشتری را مطالبه می‌کند. البته کسانی که از طریق اپلیکیشن‌های سفارش غذا به ثبت سفارش خود می‌پردازند، می‌توانند تحولات قیمت غذا را به صورت آنلاین مشاهده کنند و پیش از آنکه غذای مورد علاقه خود را انتخاب کنند، از قیمت به روز آن اطلاع داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه نوشت: مواد اولیه مورد استفاده رستوران‌داران و کترینگ‌ها، نوسان‌های متعددی را تجربه می‌کند. در این میان اقلام پرمصرف‌تر نظیر برنج، مرغ و گوشت که سهم موثری در قیمت تمام‌شده هر پرس غذا دارند، در ماه گذشته بازار پرنوسانی را تجربه کردند. افزون بر آن، برخی اقلام به صورت چندنرخی توزیع می‌شود که رستوران‌داران را برای تهیه مواد اولیه دچار دردسر می‌کند. مهم‌ترین این اقلام، گوشت مرغ است که خرید آن به نرخ مصوب، نیازمند ایستادن در صف‌های طولانی است که طبیعتا رستوران‌داران چنین امکانی را ندارند. از سوی دیگر قیمت واقعی بازار حدود ۷۰ درصد بیشتر از نرخ مصوب است که تاثیر جدی بر قیمت تمام شده برجای می‌گذارد.  مشابه همین وضعیت را درباره غذاهای نیمه آماده نیز مشاهده می‌کنیم. به گونه‌ای که مدتی است کنسرو گوشت مرغ در بازار وجود ندارد و صرفا کنسرو گوشت ماهی در قفسه فروشگاه‌ها دیده می‌شود. این در حالی است که کنسرو مرغ به دلیل قیمت آن که حدود نصف کنسرو ماهی بود و همچنین مناسب بودن آن برای استفاده به همراه نان یا برنج بدون اینکه بوی آن در محل کار بپیچد، از کنسروهای جذاب برای بخشی از جامعه بود.

زرشک‌پلو؛ صدرنشین افزایش قیمت

یک پرس زرشک پلو با مرغ قیمت مصوبی ندارد و قیمت‌های عرف بازار در هر منطقه شهر متفاوت است. برخی رستوران‌ها در مناطقی هستند که کشش چندانی برای افزایش قیمت ندارد و رستوران‌داران با کاهش کیفیت محصول، افزایش هزینه‌ها را جبران می‌کنند. مثلا اگر تا پیش از این غذا را به همراه دورچین و مقدار مناسبی از برنج زعفرانی و زرشک عرضه می‌کردند، بخشی از آن را حذف کرده یا به‌شدت کم کرده‌اند.

قیمت یک پرس زرشک پلو با مرغ به‌طور میانگین از ۴۶ هزار تومان در ماه گذشته به ۵۹ هزار تومان در هفته جاری رسید. یک رستوران‌دار در این خصوص گفت: ماه قبل برنج را کیلویی ۳۷ هزار تومان می‌خریدیم ولی امروز همان برنج کیلویی ۴۴ هزار تومان شده است.

برای پخت یک پرس زرشک ‌پلو از مرغ کیلویی ۲۹ هزار تومان استفاده می‌کردیم که در هفته جاری به کیلویی ۴۰ هزار تومان رسیده است. همه این موارد باعث شده که یک پرس زرشک پلو با مرغ در یک ماه گذشته ۳۰ درصد افزایش قیمت پیدا کند.

سیدعلی‌اصغر میرابراهیمی با بیان مطلب فوق در علل افزایش نرخ غذاهای مورد عرضه در رستوران‌ها افزود: همچنین قیمت آب، برق، اجاره‌بهای رستوران، حقوق کارگر و افزایش قیمت ۳۵ درصدی روغن توسط کارخانه‌های تولیدکننده از جمله دلایل افزایش قیمت یک پرس غذا در رستوران‌های سطح شهر است.

رستوران و تفریحات طبقه متوسط

گرچه رستوران‌ها جزو مراکز پرخطر از دید ستاد کرونا هستند و به ندرت در برخی هفته‌ها اجازه می‌یابند که داخل فضای خود سرویس بدهند، اما این تنها مساله‌ای نیست که رستوران را از فهرست تفریحات طبقه متوسط جامعه خارج کرده است. افزایش قیمت‌ها در چهار سال اخیر در این بخش حدود ۳ تا ۵ برابر بوده است. به عنوان مثال یک پرس غذای خورشی که در سال ۹۶ حدود ۱۲ هزار تومان قیمت داشت اکنون به قیمتی حدود ۴۰ هزار تومان رسیده است.

در همین بازه زمانی بهای خورشت فسنجان نیز از ۱۸ هزار تومان به ۷۰ تا ۱۵۰ هزار تومان بسته به اسم و رسم رستوران رسیده است.

همچنین درصورتی که قصد صرف غذای به نسبت مجللی را داشتید و انتخاب شما باقالی پلو با ماهیچه گوسفند بود، چهار سال قبل برای صرف آن باید ۳۸ هزار تومان کنار می‌گذاشتید تا بتوانید آن را سفارش دهید، اما اکنون اگر چنین قصدی داشته باشید، برایتان بالای ۱۵۰ هزار تومان آب خواهد خورد.

این تفاوت قیمت درباره چلوکباب سلطانی نیز قابل توجه است، به عبارتی در صورتی که در بازه زمانی اشاره شده می‌توانستید با پرداخت ۳۵ هزار تومان خود را ‌میهمان یک پرس از این غذا کنید، اکنون باید برای صرف آن حدود ۲۰۰ هزار تومان بپردازید، البته غذا در رستوران‌های صاحب نام شهر بهای بیشتری دارد.  نکته دیگر اینکه اگر شما از جمله افرادی بودید که عادت داشتید به صورت هفتگی با اعضای خانواده‌تان، راهی رستوران شوید، در سال ۱۳۹۸ با هزینه حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومان قادر بودید در قالب خانواده چهار نفره شبی را در یک رستوران به صرف غذا بگذرانید. اما اکنون این رقم با احتساب غذاهای مشابه برای هر نفر به ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزارتومان رسیده است.

سرویس خبری: آشپزی و گردشگری غذا

منبع: دنیای اقتصاد

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *