اهم اخبار

قیمت هویج در بازار متعادل می‌شود/ رشد ۸ درصدی تولید در سال‌جاری/ افزایش خرید عراق و روسیه از ایران

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرکل دفتر امور محصولات علوفه ای و جالیزی از رشد ۸ درصدی تولید هویج در سال‌جاری خبر داد و گفت: رقبت بازارهای صادراتی کشورهای عراق و روسیه به خرید هویج از ایران افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایلنا؛ حسین اصغری با تاکید بر تاثیر میوه و سبزیجات در حفظ سلامتی و ارتقاء سیستم ایمنی بدن، اظهار کرد: به دلیل اهمیت محصولات سبزی و صیفی در سلامت انسان‌ها خصوصا در شرایط پاندمی کرونا، سال ۲۰۲۱ را سال میو‌ه‌ و سبزی‌ها نام گذاری کرده‌اند.

وی ادامه داد: اهمیت تغذیه‌ای این محصولات در سلامت و بهبود سیستم ایمنی بدن تا حدی است که پزشکان همراه با تجویز دارو، رژیم‌های غذایی حاوی میوه و سبزیجات را به مبتلایان به کرونا توصیه می‌کنند.

اصغری ایران را یکی از کشورهای برخوردار از نعمت تولید حجم بالای سبزیجات عنوان کرد و افزود: در سال زراعی جاری (۱۳۹۹-۱۴۰۰) در مجموع ۲۸٫۸ میلیون تن انواع سبزی و صیفی در عرصه‌های زراعی کشور تولید شده است، که این مقدار محصول علاوه بر تامین نیاز تازه‌خوری و صنایع تبدیلی داخلی، در حجم بالایی به بازارهای خارجی صادر شده است.

وی یادآور شد: در سال ۱۳۹۹، ۴٫۵ میلیون تن سبزی و صیفی با ارزآوری حدود ۱٫۳ میلیارد دلار به خارج از کشور صادر شده است. 

اصغری مهمترین سبزیجات تولیدی کشور هم از نظر سطح زیر کشت و هم از نظر تولید را سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی و پیاز عنوان کرد و گفت: البته محصولاتی مانند هندوانه، خیار و خربزه نیز سطح قابل توجهی از تولید و صادرات محصولات صیفی و جالیزی کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

وی درباره دلیل افزیش تقاضا برای محصول صیفی هویج در کشور، اظهار کرد: این روزها به دلیل شدت گرفتن شیوع  کرونا توصیه به مصرف هویج مانند سایر محصولات سبزی و صیفی افزایش یافته است، این توصیه‌ها تقاضای زیادی در بازار برای این محصول ایجاد کرده است.

اصغری تصریح کرد: در سال زراعی گذشته از حدود ۱۱ هزار هکتار مزارع هویج حدود ۵۰۰ هزار تن محصول تولید و به بازار عرضه شده است که این مقدار در سال جاری حدود ۸ درصد افزایش یافته است.

به گفته مدیر کل دفتر سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی؛ با توجه به میزان تولید هویج در سال‌جاری نگرانی درباره تامین بازار به‌رغم افزایش تقاضا وجود ندارد و به زودی قیمت‌ها متعادل‌تر می‌شود.

وی افزود: سطح زیر کشت هویج در کشور ۱۲ هزار هکتار است و پیش‌بینی می‌شود از این سطح ۵۵۰ هزار تن محصول تولید و به بازار عرضه شود.

اصغری استان‌های عمده تولیدکننده هویج در کشور را خوزستان، لرستان، فارس و آذربایجان شرقی نام برد.

وی ادامه داد: در حال حاضر هویج از استان لرستان، اقلید استان فارس و بناب استان آذربایجان‌شرقی و کمی نیز از استان اصفهان به بازار عرضه می‌شود.

اصغری همچنین از افزایش رقبت بازارهای صادراتی کشورهای عراق و روسیه به خرید هویج از ایران خبر داد.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایلنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *