اهم اخبار

لزوم دریافت عوارض از صادرات شیرخشک برای کنترل قیمت شیر خام و محصولات لبنی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

عضو هیئت مدیره انجمن صنایع لبنی ایران در گفت و گو با شبکه رادیویی اقتصاد گفت: در تولید و صادرات صنعت لبنیات کشور هیچ انحصاری وجود ندارد.

به گزارش صنعت غذا و کشاورزی، محمد فربد اظهار کرد: قریب به ۴۰۰ شرکت تولیدکننده کالای لبنی در‌ فروش کالا باهم رقابت دارند. این رقابت سبب تعدیل شدن قیمت ها میشود. از این میزان شرکت حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد شرکت ها خصوصی هستند.

وی در رابطه با حاشیه سود این صنعت بیان کرد: حاشیه سود تعیین شده صنعت لبنیات بر اساس ضوابط سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان حداقل ۱۴ درصد در نظر گرفته شده است. اما این در حالیست حاشیه سود ۹ شرکت بزرگ حاضر در بورس حدود ۱.۹۱ درصد برآورد شده است و این موضوع اختلاف بسیار زیادی تا عدد حاشیه سود قانونی صنعت دارد.

فربد ادامه داد: صادرات شیر خشک، قیمت شیر خام را در داخل کشور تحت تاثیر قرار میدهد. قیمت فروش هر کیلو شیرخشک صادراتی برای افرادی که اکنون برای صادرات این کالا سهمیه دارند چیزی در حدود ۳۵ هزار تومن برحسب کیلوگرم است و این درحالی است که قیمت تمام شده شیر خشک ۲۲ هزار تومن حتی کمتر از ۲۲ هزار تومن است.

عضو هیئت مدیره انجمن صنایع لبنی گفت: وقتی این افراد می توانند شیر خشک را به قیمت گزاف به فروش برسانند بنابراین توان خرید شیر خام گران‌تر از قیمت مصوب نیز ایجاد میشود و در نهایت این موضوع افزایش قیمت شیر خام بر روی افزایش قیمت محصولات لبنی در داخل کشور تاثیر میگذارد. ما در دفاع از مصرف کننده و کنترل قیمت شیر خام دریافت عوارض برای صادرات شیرخشک را توصیه کردیم تا بتواند از افزایش قیمت در داخل کشور جلوگیری کند.

ایشان در رابطه با یارانه اختصاص یافته به نهاده های دامی گفت: در بخش دامداری دولت معادل ۹۰۰ میلیون دلار میدهد و علوفه وارد کشور میشود. علوفه دام با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور میشود و از طرف دیگر شیر تولیدی حاصل از این علوفه تبدیل به شیر خشک کرده و بدون پرداخت هیچگونه عوارضی صادر میکنند. در واقع بخشی از یارانه ای که دولت صرف کاهش قیمت تمام شده شیر خام کرده است را به همسایگان صادر میکنیم. ( ۱۲ کیلو شیر بدون چربی به ۱ کیلو شیر خشک تبدیل میشود)

وی ادامه داد: توصیه ما برای این موضوع این بود که آنچه که تحت عنوان یارانه به علوفه اختصاص میدهید حداقل آن را از شیر خشک صادراتی پس بگیرید تا شیر خشک در بازار خارجی ارزان فروخته نشود و به دنبال آن یارانه‌‌ای که دولت به علوفه تعلق داده است را صادر نکنیم. اگر بر صادرات شیر خشک عوارض وضع شود، قیمت محصولات لبنی افزایش نمی‌یابد بلکه قیمت آن کنترل می‌شود.

فربد در رابطه با تعطیلی کارخانجات لبنی گفت: یکی از علت تعطیلی ۸۰۰ کارخانه، تک محصولی بودن است. یعنی از زمانی که شیر یارانه ای در سطح خانوار توزیع میشده این کارخانه ها تامین کننده شیر یارانه ای بودند و با حذف یارانه آنها نیز به تعطیلی کشیده شدند.

وی در رابطه با علل کاهش سرانه مصرف لبنیات در کشور گفت: یکی از علل کاهش مصرف، عدم رشد درامد مردم متناسب با تورم است نه گران فروشی. با توجه به وضعیت اقتصادی مردم توانایی خرید ندارند و گرنه محصولات را با قیمت مناسب به عرضه میرسانیم.

فربد در پایان گفت: ما تاکید کردیم ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف و تفاوت دو ارز ۴۲۰۰ تومانی و نیمایی را وارد سفره خانوارهای ایرانی با دهک های ضعیف جامعه کنند و حتی آن را به صورت شیر رایگان توزیع کنند.

سرویس خبری: صنعت غذا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *