اهم اخبار

لغو بخشنامه‌های دست و پاگیر سازمان استاندارد در مورد برچسب کالا/ نفس راحت صنایع غذایی و بهداشتی با مصوبه هیات مقررات‌زدایی + متن مصوبه

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

“هیات مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب‌وکار” طی مصوبه‌ای، چند بخشنامه سازمان استاندارد در مورد چگونگی طراحی برچسب کالا را که موانع و مشکلاتی برای صنایع غذایی و شوینده ایجاد می‌کرد را لغو و تعلیق کرد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایلنا، هیات مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب‌وکار طی مصوبه‌ای، بخشنامه‌های سازمان ملی استاندارد موسوم به “کاربرگ نحوه‌ی کاربرد علامت استاندارد و نشانه‌گذاری بر روی محصولات دارای ارقامی کاربرد علامت استاندارد” که در خصوص رنگ، ابعاد، پیامک اصالت استاندارد و نشانه‌گذاری بر روی محصولات و همچنین بخشنامه‌ای در خصوص اختصاص ۷۰ درصد سطح برچسب به نام و نوع فرآورده را لغو و تعلیق کرد.

بنا بر این گزارش سازمان ملی استاندارد طی یک سال گذشته بخشنامه‌هایی درخصوص چگونگی طراحی برچسب کالاهای صنایع غذایی و شوینده صادر کرده بود که مشکلات و هزینه‌های زیادی برای این فعالان ایجاد می‌کرد و خبرگزاری ایلنا نیز در گفت‌وگو با برخی فعالان صنایع غذایی و شوینده به این موضوع پرداخته بود.

 این بخشنامه‌ها مورد اعتراض این فعالان اقتصادی بود و پس از نامه‌نگاری، پیگیری و جلسات برخی تشکل‌ها از جمله فدراسیون صنایع غذایی و کشاورزی و انجمن نشان استاندارد، هیات مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب‌وکار این بخشنامه‌ها را لغو نمود.

متن مصوبه هیات مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب‌و‌کار از قرار زیر است:

«مصوبه‌ی هشتادمین جلسهی هیات مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب و کار

اصلاح دستور العمل سازمان ملی استاندارد

  1. بند‌های ۵ (رنگ سبز نشان استاندارد) و ۸ (ابعاد نشان استاندارد) و ۱۰ (پیامک اصالت استادارد) دستور العمل موسوم به «کاربرگ نحوه‌ی کاربرد علامت استاندارد و نشانه‌گذاری بر روی محصولات دارای پروانه کاربرد علامت استاندارد» به شماره‌ی ک/۱۳۰/۲۱۳-۲ مورخ ۲۰/۱۲/۱۴۰۲ سازمان ملی استاندارد تا زمان اتمام ملزومات بسته‌بندی و موجودی انبار و تا پایان سال ۱۴۰۳ اختیاری می‌شود.
  2. مفاد نامه‌ی شماره‌ی ۲۵۳۵۵۵ مورخ ۲۹/۹/۱۴۰۱ مدیرکل محترم دفتر نظارت بر استاندارد صنایع غذایی، آرایشی و بهداشتی و حلال ملی سازمان ملی استاندارد (در خصوص الزامی بودن سطح اختصاص داده شده به نام و نوع فرآورده به عنوان هویت کالا به میزان حداقل ۷۰ درصد از سطح اختصاص داده شده به نام و علامت تجاری) ابطال می‌گردد. 

تصویر مربوط به مصوبه هیات مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب و کار در ذیل آمده است:

لغو بخشنامه‌های دست و پاگیر سازمان استاندارد در مورد برچسب کالا/ نفس راحت صنایع غذایی و بهداشتی با مصوبه هیات مقررات‌زدایی + متن مصوبه

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: ایلنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *