اهم اخبار

ماجرای صادرات سهم کود کشاورزان ایرانی چیست؟

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

درحالی که چندی پیش وزیر کشاورزی از صادرات سهم کود کشاورزان ایرانی توسط مجتمع‌های پتروشیمی انتقاد کرد، این شرکت‌ها این موضوع را تکذیب کردند و از فروش حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن کود به وزارت جهاد کشاورزی خبر دادند.

به گزارش ایسنا، محمود حجتی اعلام کرد که پتروشیمی‌ها سهم کود کشاورزان ایرانی را صادر کرده‌اند و گفت:چند ماه اخیر متوجه شدیم شرکت‌های پتروشیمی، با استفاده از ذخایر تجدیدناپذیر کشور ۴.۵ میلیون تن کود تولید کرده‌اند که باید دو میلیون تن از آن را در اختیار کشاورز داخلی قرار دهند اما همه آن‌ را صادر می‌کنند.

در این راستا دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی، در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که وزارت جهاد کشاورزی بیش از میزان کنونی  نیازی به کود ندارد، اظهار کرد: یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های تولید کود مجتمع پردیس در واقع در عسلویه است. وزارت جهاد کشاورزی از دوری این مجتمع گلایه دارد و می‌گوید هزینه حمل از این مجتمع گران است که در این زمینه کاری از دست ما برنمی‌آید.

احمد مهدوی درمورد میزان فروش کود توسط شرکت‌های پتروشیمی به وزارت جهاد کشاورزی در سال گذشته گفت: سال گذشته حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن کود به وزارت کشاورزی فروخته شد که این میزان تقریبا در حال حاضر ثابت مانده است. به طور کلی میزان کود تولیدی حدود پنج میلیون تن است که حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن به وزارت کشاورزی فروخته می‌شود و مابقی آن صادر می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که وزارت جهاد کشاورزی هر کیلوگرم کود را با قیمت ۶۱۲ تومان که قیمتی دستوری است خریداری می‌کند، توضیح داد: به عبارت دیگر کود را با ۴۰ درصد تخفیف خریداری می‌کنند که خلاف قانون است. البته آن‌ها کود را با قیمت کیلویی ۷۸۰ تومان در اختیار کشاورز قرار می‌دهند که ظاهرا هزینه حمل و نقل به قیمت اصلی اضافه شده است.

مهدوی درمورد مجتمع‌های تولیدکننده کود گفت: مجتمع‌های خراسان، شیراز، کرمانشاه و… کود تولید می‌کنند اما وزارت جهاد کشاورزی می‌خواهد همه کود مورد نیاز خود را از یک مجتمع خریداری کند؛ در حالی که هر مجتمعی حق دارد بخشی از تولید خود را صادر کند.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *