اهم اخبار

مازاد تولید سیب و مرکبات پیش‌بینی شده بود؛ هیچ ارگانی برنامه‌ریزی بلندمدت نداشت

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

حسینی گفت: علی‌رغم پیش بینی مازاد تولید سیب و مرکبات، برنامه‌ریزی مناسبی برای صادرات صورت نگرفت که همین موضوع منجر به بحران فعلی در بازار شده است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی (اگروفودنیوز)، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید جعفر حسینی مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی با اشاره به علل مازاد سیب و پرتقال در سردخانه و فساد میوه های تنظیم بازار اظهار کرد: در بخش باغبانی با مازاد تولید روبرو هستیم‌ که این ایراد نیست و باید به عنوان یک نقطه قوت به آن نگاه کرد.

وی افزود: با وجود مازاد تولید، نبود برنامه صادرات، آسیب جدی به بخش باغبانی و کشور وارد می کند که این موضوع از واگذاری مسائل بازرگانی به وزارت صمت نشأت می گیرد.

حسینی با بیان اینکه وزارت صمت با بخش کشاورزی بیگانه است، گفت: با توجه به آنکه وزارت صمت آمار و ارقام دقیقی از تولید در اختیار ندارد، از این رو نمی تواند برنامه مدونی داشته باشد، چرا که وزارتخانه بر مبنای اهرم واردات و صادرات باید برنامه ریزی کند.

این مقام مسئول با بیان اینکه وزارت صمت با تولید بیگانه است، گفت: با توجه به نبود آمار دقیق از میزان تولید، امکان پیش بینی و برنامه ریزی وجود ندارد که در نهایت دود آن به چشم‌تولیدکننده و مصرف کننده می رود.

مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی شرایط تحریم و سیاست خارجه را از دیگر موانع پیش رو دانست و افزود: علی رغم پیش بینی مازاد تولید سیب و مرکبات، برنامه ریزی بلندمدتی در این خصوص نداشتیم که این موضوع منجر به بحران فعلی شده است.

وی روابط اقتصادی مناسب با کشورهای اطراف را یکی از راهکارهای کاهش مازاد تولید در بازار برشمرد و گفت: اگر وزارت جهاد کشاورزی بتواند قانون انتزاع را برگرداند و طی یک برنامه ریزی ۵ ساله و فراهم کردن زیرساخت ها مشکلات مازاد تولید را مرتفع کند، دیگر با بحران تولید پیاز، سیب، مرغ و دیگر محصولات کشاورزی روبرو نیستیم.

مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی در پایان تصریح کرد: در حال حاضر وزارت جهاد کشاورزی در برنامه ریزی صادرات نقشی ندارد، درحالیکه با بازگشت قانون انتزاع به بخش تولید مشکلات مرتفع می شود‌.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *