اهم اخبار

مبارزه همزمان صنعت ۲۵ میلیارد دلاری موز دنیا با کرونا و بیماری قارچی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

با شیوع همزمان بیماری کرونا و بیماری پژمردگی قارچی، صنعت ۲۵ میلیارد دلاری موز دنیا در معرض نابودی قرار گرفته است.

به گزارش صنعت غذا و کشاورزی (اگروفودنیوز)، به نقل از بلومبرگ، محبوب ترین میوه دنیا دوران سختی را طی می کند. در زمینهای کاشت موز در اکوادور از کارگران خواسته شده لباس‌های محافظ به تن کرده و ابزارهای خود را ضدعفونی کنند.

 اقدامات امنیتی به کار گرفته شده در مزارع موز که از کوه های آند تا اقیانوس آرام کشیده شده تنها برای حفاظت از ویروس کرونا نیست. این اقدامات جهت محافظت از ارزشمند ترین محصول دنیا در برابر یک بیماری دیگر در نظر گرفته می‌شود. بیماری که این صنعت ۲۵ میلیارد دلاری را به خطر انداخته است.

موز اولین محصول جهانی شده دنیای مدرن است و همچنان بیشترین صادرات را در بین سایر میوه ها در کل دنیا دارد. تجارت موز که ۱۳۰ سال پیش آغاز شد حالا نمادی قدرتمند از بی‌ثباتی جهانی شدن است. نحوه پاسخگویی و انطباق این محصول نشان دهنده راهی است که برای بازسازی اجماع جهانی در دوره پس از کرونا لازم است.

این میوه مغذی تبدیل به مصرف روزانه همه مردم دنیا شده است به طوری که به راحتی می‌توان از مسائل اجتماعی و سیاسی گذشت  تااین میوه به سوپرمارکتهای تمام دنیا راه یابد. موز در جنوب رشد کرده و به سوپرمارکت‌های شمال کره زمین فرستاده میشود. تمام زنجیره های عرضه ای که در قرن ۱۹ ایجاد شده هنوز هم کاربردی هستند.

با شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان، بیماری پژمردگی قارچی موز هم در سراسر جهان شایع می‌شود. این بیماری که اولین بار دو دهه پیش در تایوان شناسایی شد حالا در سراسر آسیا خاورمیانه و آفریقا منتشر شده و اواخر سال گذشته میلادی به آمریکای لاتین هم رسید و ردی از آن در کلمبیا پیدا شد.

 طبق گزارش فائو، سازمان خواروبار و کشاورزی وابسته به سازمان ملل، این بیماری از جمله مخرب ترین بیماری های شایع بین گیاهان است و برای جلوگیری از گسترش آن قرنطینه مزارع توصیه می شود و مانند ویروس کرونا هیچ درمانی ندارد. در صورت آلوده شدن خاک امیدی برای از بین بردن آن نیست و تنها راه حل، ترک زمین انتخاب یک زمینه کشاورزی دیگر است.

با شیوع همزمان بیماری کرونا و این بیماری گیاهی، صنعت موز در نقطه حساسی قرار گرفته است.

 اکوادور به عنوان بزرگترین صادرکننده موز دنیا مرکز شیوع این بیماری است. این کشور آمریکای لاتین حدود یک سوم ۲۰ میلیون تن موز صادر شده در سراسر جهان در سال گذشته را بر عهده داشت. اهمیت این میوه برای اکوادور بیشتر از صنعت نفت است و سال گذشته ۳٫۲ میلیارد دلار معادل ۳ درصد اقتصاد این کشور را تشکیل داد.

 به گفته فائو، این بحران بسیار متفاوت خواهد بود و مانند ویروس کرونا شیوه های جدیدی از تولید و مصرف را ایجاد خواهد کرد احتمالاً صنعت موج را تغییر خواهد بود. فائو این بیماری را یک فاجعه برای دنیا می داند ولی شاید نقطه روشنی باشد برای انسان که به راه های جدیدی بیندیشد.

سرویس خبری: بین الملل

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *