اهم اخبار

توسط محققان کشور؛تولید خوراک دام از نیشکر/ گوشت ارزان می شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

محققان کشور موفق به تولید خوراک دام از سرشاخه نیشکر فراوری شده شدند که این موضوع باعث افزایش جذب میزان پروتئین در دام می شود.

دکتر مرتضی رضایی مجری طرح «تولید خوراک دام از سرشاخه نیشکر فراوری شده» با بیان اینکه بقایای نیشکر یکی از پسماندهای کشاورزی است، در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: از این رو درصدد آمدیم تا دانش فنی تبدیل سرشاخه های نیشکر به خوراک دام را بدست آوریم.

وی افزود: سرشاخه نیشکر حدود ۲۵ درصد از کل تولید یک زراعت را شامل می شود که در زمان برداشت ساقه نیشکر در مزرعه باقی می ماند و برای عملیات زراعی ایجاد مزاحمت می کند. یکی از راههای دفع این مزاحمت، آتش زدن آن است. لیکن این عمل طی سال های اخیر از طرف سازمان حفاظت از محیط زیست مورد انتقاد قرار گرفته است.

به گفته وی، سرشاخه نیشکر دارای ارزش غذایی مناسبی بوده به نحوی که پروتئین خام و انرژی زایی آن نسبت به کاه غلات بالاتر است و می توان آن را در ردیف علوفه های متوسط دسته بندی کرد.

رضایی افزود: در حال حاضر حدود۲۵ هزار هکتار از اراضی کشت نیشکر در استان خوزستان با استفاده از دستگاه «هاروستر» برداشت می شود که حین برداشت سرشاخه و برگ آن روی زمین انباشته می شود.

وی عنوان کرد: با توجه به اطلاعات تولید شده امکان برداشت هشت تن در هکتار سرشاخه نیشکر به وسیله بیلر امکان پذیر بوده و در مجموع اکنون امکان برداشت ۱۶۰ هزار از این ماده غذایی با ارزش در سال میسر است.

وی گفت: بر اساس اطلاعات موجود در صورت فراوری سرشاخه به وسیله مواد آلی و شیمیایی ارزش غذایی آن را می توان افزایش داد و در نهایت از آن برای خوراک دام بهره برد.

رضایی خاطرنشان کرد: در این صورت مقدار پروتئین خام از مقدار ۵.۴ درصد به ۷.۹۸ درصد ارتقا می یابد؛ این میزان یعنی ۴۸درصد افزایش می یابد. همچنین انرژی قابل متابوبیسم از ۱۰۷ به ۱.۸۸ مگاکالری در کیلوگرم افزایش می یابد.

وی افزود: در حال حاصر با همکاری بخش خصوصی کارخانه ای در دزفول راه اندازی شده و با ظرفیت تولید ۱۰۰ هزار تن تولید خوراک دام آغاز به کار کرده است. این اولین بار است که خوراک دام با چنین روشی به تولید می رسد؛  زیرا تا کنون سرشاخه نیشکر رها می شده یا آنرا آتش می زدند.

رضایی خاطر نشان کرد: چون ایران کشوری با محدودیت آبی است و خوراک دام نیز با قیمت بالایی عرضه می شود نیاز است که چنین کاری انجام بگیرد؛ در این صورت قیمت خوراک دام کاهش و در نهایت قیمت گوشت آن نیز کمتر می شود.

به گزارش مهر، این طرح در سی امین جشنواره خوارزمی موفق به کسب رتبه دوم پژوهش های کاربردی در گروه تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی شده است. این پروژه در موسسه تحقیقات علوم دامی کشور با همکاری ابولفضل عباسی، مجتبی زاهدی فر و اسحاق کردنژاد به نتیجه رسیده است.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *