اهم اخبار

مدیرعامل اتاق آلمان و ایران: فرایند سرمایه گذاری در ایران زمانبر اما رو به بهبود است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرعامل اتاق بازرگانی آلمان و ایران، فرایند سرمایه گذاری ها در ایران را زمانبر دانست و افزود: با این همه، شرایط رو به بهبود است.

 

«رنه هارون»(Rene Harun) که این هفته برای شرکت در نشست تجاری ایران و آلمان به تهران آمده بود، در گفت و گو با ایرنا افزود: اگرچه شرکت بیمه هرمس(Euler Hermes) آلمان صدور ضمانتنامه معاملات با ایران را آغاز کرده است اما هنوز بانک های بزرگ آلمان درباره ازسرگیری تعاملات مالی با ایران محتاطند.
وی ادامه داد: با وجود این، شرایط ناامیدکننده نیست زیرا اکنون برخی بانک های کوچک آلمان با ایران همکاری می کنند. ما نیز تلاش می کنیم با هموار کردن راه های جلب اعتماد بانک های بزرگ، چشم انداز روشنی فراروی روابط دو کشور ترسیم کنیم تا تهران و برلین دوباره روابط بسیار نزدیک تجاری را برقرار کنند.
به گزارش ایرنا، معاون پارلمانی وزارت اقتصاد و انرژی آلمان سیزدهم مهرماه در دیدار با رییس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد شرکت بیمه هرمس تاکنون پنج میلیون و ۶۰۰ هزار یورو ضمانت صادر کرده است و صدور ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار یورو ضمانت را نیز در دست اقدام دارد.
قائم مقام بانک مرکزی کشورمان شهریورماه امسال در دیدار با هیات آلمانی از گشایش شعبه های بانک های خاورمیانه و سینا در مونیخ آلمان خبر داد و گفت: اکنون تمرکز بانک مرکزی بر گسترش روابط کارگزاری بانکی و بهبود و تسهیل روابط با دیگر کشورهاست؛ بر همین اساس بانک های خاورمیانه و سینا در مونیخ آلمان شعبه باز می کنند.

** علاقه شرکت های آلمانی به استفاده از فرصت های اقتصادی ایران
مدیرعامل اتاق بازرگانی آلمان و ایران گفت: همه بخش های اقتصاد ایران از ماشین، صنایع غذایی، دارویی، شیمیایی و… فرصت های بی همتایی برای سرمایه گذاری به شمار می روند و شرکت های آلمانی نیز علاقه زیادی به استفاده از این فرصت ها نشان می دهند.
وی تاکید کرد البته پیش از هر اقدامی، باید بانک های بزرگ گام پیش گذارند تا مشکلات مربوط به تامین مالی کسب و کار برطرف شود.
مدیرعامل اتاق آلمان و ایران نسبت به رفع مشکلات بانکی در آینده نزدیک ابراز امیدواری کرد و افزود: هر ۲ طرف باید به سختی تلاش کنند.
به گزارش ایرنا، نشست تجاری ایران و آلمان با حضور هیات ۱۶۰ نفره اقتصادی آلمان به سرپرستی «زیگمار گابریل» وزیر اقتصاد و انرژی و معاون صدراعظم این کشور، دوازدهم مهرماه در اتاق بازرگانی، صنایع، معدن و کشاوری ایران برگزار شد.
همچنین در پنجمین نشست کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فدرال آلمان، ۱۰ سند و تفاهمنامه همکاری مشترک به امضای وزیر امور اقتصادی و دارایی کشور ما و معاون صدراعظم و وزیر اقتصاد و انرژی آلمان رسید.
این تفاهمنامه ها شامل همکاری های مشترک در زمینه تامین مالی پروژه ها، سرمایه گذاری متقابل، سرمایه گذاری مشترک، همکاری های بانکی و بیمه ای، تامین زیرساخت در زمینه انرژی نفت، گاز و پتروشیمی، انرژی های تجدیدپذیر، راه آهن، محیط زیست، راه و شهرسازی، خودروسازی، هواپیمایی، انتقال فناوری است.
شامگاه دوشنبه سند همکاری و قرارداد تامین و تولید ۵۰ دستگاه لکوموتیو دیزل الکتریک در ایران با زیمنس آلمان و همچنین مشارکت در ایجاد سیستم حمل و نقل ریلی حومه ای تهران با طرف های آلمانی با حضور وزیر راه و شهرسازی ایران و معاون صدراعظم آلمان در وزارت راه و شهرسازی امضا شد.
به گزارش ایرنا، از تابستان ۱۳۹۴ تاکنون نزدیک به ۲۰ هیات تجاری از آلمان به ایران سفر کرده و مطابق گفته مسئولان اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان، نزدیک به ۱۰ هیات دیگر نیز تا پایان سال جاری میلادی به ایران می آیند.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران اواخر بهمن ماه سال ۱۳۹۴ در سفر هیات ۶۰ نفره اقتصادی ایران به ایالت باواریا آلمان گفت: روابط تجاری ایران و آلمان در زمان تحریم به پایین ترین سطح خود رسید و حجم تجارت دو کشور دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار شد.
چهارم مهرماه امسال گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: ارزش تجارت خارجی ایران در نیمه نخست امسال به بیش از ۴۲ میلیارد و ۱۴ میلیون دلار رسید و پیشی گرفتن ارزش صادرات بر واردات همچنان ادامه یافت.
آمار تجارت خارجی کشور ما در نیمه نخست امسال از افزایش واردات کالاهای آلمانی حکایت دارد. صادرات آلمان به ایران در این مدت یک میلیارد و ۱۲۲ میلیون دلار بود که در همسنجی با پارسال ۲۶ درصد افزایش داشت. آلمان پنجمین صادرکننده بزرگ کالا به ایران به شمار می رود.
در سال ۲۰۱۵ میلادی حجم تجارت خارجی ایران و آلمان دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو بود که پیش بینی می شود در سال ۲۰۱۷ به دو برابر افزایش یابد.
اقتصام**۱۰۶۳**۱۹۶۱** مصاحبه کننده: رفعت کرمی مهر** انتشاردهنده: مریم مسعود

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *