اهم اخبار

مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان: مزارع پرورش ماهی در قفس به اندازه انگشتان دو دست هم نیست

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان ایران گفت: ما فضای بسیار مناسبی را برای پرورش ماهی در قفس در چابهار و خوزستان داریم که آماده کار است اما به دلایل فراوان ازجمله بی‌برنامگی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

ارسلان قاسمی (مدیرعامل اتحادیه مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان ایران) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درخصوص میزان تولید آبزی در کشور اظهار کرد: از میزان تولیدات آبزیان در سال ۹۶ ما حدود ۸۵ درصد صادرات داشتیم و امیدواریم باتوجه به این روند در سال ۹۷ هم همین روند صادرات را داشته باشیم.

وی افزود: ما فضای بسیار مناسبی را در چابهار داریم که نزدیک به ۵ هزار هکتار اراضی است که آماده کار است و در خوزستان هم حدود ۴ هزار هکتار زمین آماده داریم که ساخته شده اما به دلایل فراوان ازجمله بی‌برنامگی استفاده‌ای از آنها نمی‌شود. می‌خواهیم با هزینه‌های بالا اشتغال ایجاد کنیم اما از منابع در اختیار که حکم اشتغال پایدار دارند، استفاده نمی‌کنیم.

قاسمی در ادامه تصریح کرد: با کمی برنامه‌ریزی می‌توانیم بخش اشتغال را با سرعت بیشتر فعال کنیم. تولیدکنندگان در استان سیستان و بلوچستان به دلیل بومی نبودن، انجام کشت آبزی برایشان سخت است و به این کار اقدام نمی‌کنند. در خوزستان هم همکاران ما پیشنهاد کرده‌اند به جایی میگو کشت ماهی انجام دهند درحالیکه این کار باید قانونمند باشد. در خوزستان هم کارها ملوک‌الطوایفی انجام می‌شود که ضربه اصلی را به کار زده است.

وی با اشاره به آبزیان صادراتی عنوان کرد: به جز میگو، ماهی قزل آلا به کشورهای همسایه و روسیه صادر می‌شود. کپور ماهیان به کشورهای همسایه به خصوص عراق و افغانستان صادر می‌شود. ماهی خاویاری هم گوشت و هم خاویار آن به روسیه صادر می‌شود. بسیاری از ماهیان غیرماکول مانند ریبون فیش و ماهی مرکب نیز صادر می‌شوند که نشان دهنده صادرات و تولید پایدار در شیلات است.

مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان گفت: در بحث ماهی در قفس شیلات تنها آمار کاری را می‌دهد که اگر به آن توجه کنیم و برنامه ریزی کنیم می‌توانیم آن میزان تولید کنیم اما در واقع تعداد حوضچه‌های ماهی در قفس در کشور ما به تعداد انگشتان دست هم نیست.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *