اهم اخبار

مدیرعامل اتحادیه دامداران اعلام کرد: سهم ۲درصدی اتحادیه‌های دامی از واردات نهاده‌ها

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران گفت: سال گذشته ۱۵ میلیون تن نهاده های دامی با ارز رسمی ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور شد که سهم صنعت دامی از محل واردات این محصول تنها ۲درصد است و مابقی توسط غیر صنعت وارد می شود.

به گزارش صنعت غذا و کشاورزی، سعید سلطانی سروستانی عصر سه شنبه در نشست خبری “چالش تامین نهاده‌های بخش کشاورزی” با بیان اینکه واردات نهاده های دامی در دست عده ای است که نقشی در تولید محصولات پروتئینی ندارند افزود: با وجود مشکلات تخصیص ارز در تامین نهاده های دامی، این صنعت با مشکل جدی رانت توسط واردکنندگان و دلالان رو به روست که مشکلات جدی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران اظهار کرد: اکنون نهاده‌های دامی با قیمت های بالا به دست تولیدکنندگان می رسد به طوری که قیمت هر کیلوگرم کنجاله سویا از مرز  ۹ هزار تومان عبور کرده است و با ادامه این روند به طور قطع با کاهش تولید رو به رو خواهیم شد که در نهایت قطع خودکفایی و وابستگی به واردات را در پی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه اکنون تولیدکنندگان هر کیلوگرم کنجاله سویا را با قیمت های نزدیک ۱۰ هزارتومان خریداری می کنند تصریح کرد: اکنون تولید با ارز آزاد و عرضه محصول با نرخ مصوب برای تولیدکنندگان به صرفه نیست.

سلطانی براین باور است که تولیدکنندگان بخش عمده نهاده مورد نیاز را با ارز آزاد تامین می کنند بنابراین در صورت به صرفه شدن تولید باید قیمت هر کیلوگرم شیرخام سه هزارو ۸۵۰ تومان، گوسفند زنده ۳۹ هزار تومان، گوساله زنده ۳۳ هزارتومان باشد و دیگر تولید شیرخام با نرخ مصوب ۲۹۰۰ تومان زیان تولیدکنندگان را در پی دارد.

وی افزود: این درحالیست که به دلیل عدم تخصیص ارز بخش عمده نهاده های دامی در گمرکات رسوب شده که هزینه هنگفتی بابت انبارداری پرداخت می شود.

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران با بیان اینکه کشور ظرفیت تولید ۱۴ میلیون تن شیرخام را دارد گفت: اکنون ۱۱ میلیون تن شیرخام در کشور تولید می شود این بدان معناست که سه میلیون تن از ظرفیت تولید غیرفعال است.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *