اهم اخبار

مدیرعامل اتحادیه دامداران: بی‌ثباتی نرخ ارز بر نوسان قیمت خوراک دام دامن زد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرعامل اتحادیه دامداران گفت: بی‌ثباتی سیاست نرخ ارز بازار داخل و نوسان قیمت‌های جهانی، به اقلام خوراک دام؛ شوک وارد کرده است.

علیرضا عزیزاللهی مدیرعامل اتحادیه دامداران  با انتقاد از نوسان قیمت نهاده‌های دامی و علوفه ای اظهار کرد: با توجه به آنکه بیش از ۶۵ درصد هزینه‌های تولید محصولات دامی  به تامین نهاده های خوراک دام باز می‌گردد، تغییر و تحول در قیمت نهاده ها به طور مستقیم قیمت تمام شده تولید را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه  ۱۰ میلیون تن اقلام کنسانتره از طریق واردات تامین می شود، افزود: قیمت اقلام، متاثر از قیمت‌های جهانی و بهای نرخ ارز است.

عزیزاللهی ادامه داد: بی‌ثباتی سیاست نرخ ارز بازار داخلی و نوسان قیمت‌های جهانی، به اقلام خوراک دام شوک وارد کرده است، بنابراین وزارت جهاد کشاورزی و دولت باید راهکارهایی جهت ثبات قیمت تمام شده کالای وارداتی به کار گیرند.

به گفته وی؛ افزایش قیمت نهاده های دامی حاصل تخصیص نامناسب و بی موقع نوسان نرخ ارز است که بحران قیمتی دامن می زند.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به کمبود منابع علوفه ای در کشور در آینده با بحران  اقلام علوفه ای روبرو خواهیم شد.

اقلام علوفه ای ۳۰ درصد افزایش یافت

مدیرعامل اتحادیه دامداران از افزایش ۳۰ درصدی قیمت اقلام علوفه ای نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: نوسان قیمت اقلام وارداتی تاثیر مستقیمی برافزایش نرخ علوفه حجیم، اقلام کم ارزش همچون کُلَش و سبوس، علوفه و کاه داشته است.

وی با اشاره به اینکه تغییر و تحول در قیمت اقلام کنسانتره تاثیر بسزایی در قیمت محصول نهایی دارد، بیان کرد: با وجود نبود کنترل و مدیریت در قیمت اقلام علوفه ای، نمی توان ادعا کرد که در زمینه مصالح مصرف کننده و تثبیت قیمت در بازار، موفق خواهیم بود.

عزیزاللهی ادامه داد: شریان تنظیم بازار محصولات دامی تاثیر مستقیمی در نهاده های تولید دارد اما تا کنون مسئولان امر در این زمینه سیاست های با ثباتی به کار نگرفته اند.

این مقام مسئول با اشاره به ضرورت تثبیت نرخ ارز در داخل تاکید کرد: با وجود تخصیص در ارز مبادله ای، عوامل تثبیت در نرخ ارز باید کنترل شود،اما اکنون قیمت ارز مبادله ای با نوساناتی روبرو است.

واردات جو با بحران روبروست

وی با اظهار نگرانی درباره آینده جو در کشور گفت: با وجود هشدارهای مکرر مبنی بر تخصیص ارز مبادله‌ای به واردات جو این امر صورت نگرفته است، به همین سبب نسبت به آینده جو کشور نگران هستیم.

مدیرعامل اتحادیه دامداران با بیان اینکه جو بخش مهمی از خوراک دام را تشکیل می دهد، افزود: با توجه به تغییرات در نرخ ارز متقاضی و قیمت های جهانی، واردات برای تجار صرفه اقتصادی ندارد و در نهایت با بحران واردات جو در آینده روبرو خواهیم شد.

عزیزاللهی با انتقاد از این مسئله که برای مشکلات حوزه خوراک  دام و اقلام علوفه ای راهبرد مشخصی اجرا نشده است، اذعان کرد: اکنون در بازار عرضه نهاده ها ثباتی وجود ندارد و قیمت ها مدام در حال نوسان هستند، به طوریکه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد رشد داشته است.

وی در ادامه افزود: با توجه به آنکه ۶۵ درصد هزینه های تولید محصولات دامی را خوراک دام تشکیل می دهد، نبود مدیریت و تدبیر برای کنترل بازار نهاده ها، ساختار تولید را از بین خواهد برد.

عزیزاللهی با اشاره به ضرورت اتخاذ سیاست ثبات در قیمت توزیع اقلام علوفه ای گفت: در مواقعی که قیمت اقلام علوفه‌ای افزایش می یابد، شرکت پشتیبانی امور دام با استفاده از ذخایر استراتژیک می تواند از نوسان قیمت ها در بازار جلوگیری کند.

مدیرعامل اتحادیه دامداران با انتقاد از ناکارآمدی شرکت پشتیبانی امور دام در توزیع نهاده‌ها گفت: با توجه به آنکه نهاده‌های خوراک دام در تولید محصولات استراتژیک سبد غذایی قشرهای ضعیف جامعه نقش بسزایی دارد، ثبات قیمت اقلام منجر به خرید محصولات با بهای مشخص خواهد شد.

نرخ هر کیلو گوساله زنده ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان

وی در بخش دیگر سخنان خود نرخ هر کیلو گوساله زنده درب دامداری را ۱۴ تا ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: هر کیلو گوشت با نرخ ۳۵ تا ۳۶ هزار تومان باید به مصرف کننده عرضه شود، در حالیکه به سبب عملکرد واسطه، گوشت با قیمت های بالاتری در قصابی ها توزیع می شود.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *