اهم اخبار

مدیرعامل اتحادیه دام سبک کشور: دولت مکلف به خرید تضمینی گوشت قرمز، مرغ و شیر است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

افشین صدر دادرس با بیان اینکه دولت مکلف به اجرای ماده ۲۰ قانون نظام دامپروری است گفت: دولت باید بر اساس این قانون، خرید تضمینی گوشت قرمز، مرغ و شیر را انجام دهد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، افشین دادرس، مدیرعامل اتحادیه دام سبک کشور در برنامه رادیویی با بیان اینکه گوشت قرمز قیمت مصوب ندارد، گفت: از سال ۹۶ گوشت قرمز از شمول قیمت گذاری خارج شد، یعنی اینکه گوشت قرمز، چه گوساله و چه گوسفندی قیمت مصوب ندارد و در حال حاضر قیمت دام زنده بین ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار تومان میانگین کشوری قیمت گذاری می‌شود.

وی افزود: در پاییز و تابستان سال گذشته به دلیل کاهش جمعیت دامی کشور شاهد افزایش قیمت دام زنده بودیم؛ البته دام سبک زنده در چند سال اخیر به علت فشارهای بسیار زیادی که به تولیدکنندگان وارد شده قیمت تمام شده بالا رفته است. حذف ارز ترجیحی هم مزید بر علت شد.

وی ادامه داد: اگر تا قبل از پاییز ۱۴۰۱ این افزایش قیمت خودش را نشان نداد، به این دلیل بود که جمعیت دامی زیاد داشتیم؛ عرضه بسیار زیاد بود و در نتیجه در بازار خودش را نشان نداد. در پاییز ۱۴۰۱ اگر گزارش‌های مرکز آمار ایران مطالعه شود در ۶ ماهه اول سال حجم بسیار زیادی از دام کشور کشتار شدند.

میانخرید تضمینی

دادرس در ادامه سخنان خود گفت: اگر بخواهیم تولید کننده را در چرخه تولید حفظ کنیم و تولیدکننده در داخل کشور تولید داشته باشید و از آن سمت اگر می‌خواهید که مصرف کننده امنیت غذایی داشته باشد این امنیت غذایی مصرف کننده در گرو امنیت تولیدکننده است، اگر تولید کننده از چرخه حذف شد باید به سراغ واردات رفت. هزینه واردات یعنی ارزی که می‌خواهید تأمین کنید برای این که گوشت و مرغ و گندم و محصولات غذایی و کشاورزی را وارد کنید خیلی بیشتر از هزینه‌ای است که در داخل کشور و به ریال باید انجام بدهید.

وی اظهار کرد: درخواست ما این است که دولت خرید تضمینی را بر اساس ماده ۲۰ قانون نظام دامپروری انجام دهد که قیمت تمام شده محصول را از دامدار و از کشاورز و از مرغدار خریداری کند. بر اساس سیاست‌هایی که دولت دارد و قیمتی که خود دولت می‌داند و قیمت گذاری کرده در اختیار مصرف کننده قرار بدهد، به این ترتیب تولید استمرار پیدا می‌کند.

وی تاکید کرد: امنیت مصرف کننده در گرو امنیت تولیدکننده است رهبری هم امسال را سال تولید و مهار تورم نام گذاشتند و سخن تولیدکننده هم همین است.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: صداوسیما

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *