اهم اخبار

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران: تولید شیر خام سالانه ۷ تا ۸ درصد افزایش دارد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران گفت: طبق گزارش مرکز آمار ایران، تولید شیر خام در دامداری های صنعتی هر سال با میانگین رشد ۷ تا ۸ درصدی روبرو است.

 

به گزارش اگروفودنیوز؛ به نقل از وزارت جهاد کشاورزی،  علیرضا عزیزاللهی ادعای کاهش تولید شیر خام در کشور را رد کرد و افزود: کمبود شیر خام در کشور صحت ندارد و هر سال با توجه به افزایش جمعیت گاو اصیل در واحدهای دامداری صنعتی، رشد متوسط تولید در این واحد ها را داریم به طوری که طبق گزارش مرکز آمار ایران، این واحدها در سال ۹۵ حدود ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تن و در سال ۹۶ نزدیک به ۵.۲ میلیون تن شیر خام تولید کردند.

وی اظهار داشت: از حدود ۱۰ میلیون تن شیر خام تولیدی در کشور، ۵ میلیون تن در واحدهای صنعتی تولید و تقریبا تمام آن توسط کارخانجات لبنی جذب می شود.

عزیزاللهی درباره تولید شیر خام در واحدهای دامداری سنتی و روستایی و عشایری تصریح کرد: طبق آماری که از مرکز جمع آوری شیر خام دریافت کرده ایم، میزان جذب شیر خام از واحدهای دامداری سنتی نسبت به سال قبل تغییر محسوسی نداشته است و این مرکز امسال هم به میزان سال گذشته شیر خام از این دامداری ها جمع آوری کرده اند.

وی گفت: ۸۰ درصد شیر خام مورد نیاز کارخانجات لبنی کشور از طریق دامداری های صنعتی و ۲۰ درصد از واحدهای دامداری روستایی و عشایری تامین می شود.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران ایران در عین حال اذعان داشت: با این میزان تولید شیر خام در کشور علاوه بر تامین نیاز داخل، یک میلیارد دلار محصولات لبنی صادر می شود.

وی با بیان این که هیچ مستنداتی برای کاهش شیر خام در داخل وجود ندارد، تصریح کرد: اگر تولید شیر خام کم شده باشد باید جمعیت گاو نیز کاهش می یافت در حالی که طبق گزارش مرکز آمار ایران هر سال نزدیک به یک میلیون و ۳۰۰ هزار راس کشتار دام سنگین داریم و امسال کشتار غیر طبیعی در زمینه دام گزارش نشده است.

عزیز اللهی ادامه داد: ۱۰۰ درصد کشتار دام سنگین بر اساس مقررات کشور در کشتارگاه های صنعتی انجام می شود.

وی درباره افزایش کشتار دام با توجه به افزایش قیمت گوشت قرمز نیز چنین گفت: هر چند قیمت گوشت قرمز افزایش داشته، اما قیمت شیر هم بهبود یافته و یک دامدار به علت افزایش قیمت گوشت قرمز، گاو شیری خود را که درآمد مستمر و بلند مدت ایجاد می کند، حذف نمی کند.

بحث کاهش تولید شیر را مطرح می کنند تا واردات انجام دهند

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران ایران، استدلال هایی که برای کاهش تولید شیر مطرح شده را غیر فنی و غیر کارشناسی خواند و اظهار داشت: این توجیهات برای اخذ مجوز واردات شیر خشک صورت می گیرد.

وی درباره افزایش تقاضا برای شیر خام گفت: در سال گذشته، کارخانجات لبنی ۶.۵ میلیون تن شیر خام تقاضا داشتند و امسال تقاضای نزدیک به ۸ میلیون تن را مطرح کرده اند.

عزیز اللهی افزود: امسال با تغییرات نرخ ارز، انگیزه برای صادرات محصولات افزایش یافته و برخی کارخانجات لبنی به دنبال افزایش صادرات محصولات خود هستند.

وی تصریح کرد: آنها می خواهند شیر خشک را با ارز حمایتی وارد و محصول نهایی را با قیمت آزاد صادر کنند.

عزیز اللهی درباره خرید شیر خام توسط کارخانجات شیر خشک نیز گفت: نزدیک به یک سال است که کارخانجات شیر خشک، شیر خام تولید داخل را جذب می کنند و امسال قیمت بیشتری برای آن می پردازند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران با بیان این که در حال حاضر ۱۲ خط تولید شیر خشک در ایران وجود دارد، تصریح کرد: این کارخانجات روزانه نزدیک به ۲۵۰۰ تن شیر خام دریافت می کنند.

وی در عین حال خاطرنشان ساخت: کارخانجات شیر خشک، سال گذشته در قالب خرید توافقی با سازمان مرکزی تعاون روستایی، شیر خام خریداری می کردند، اما امسال به طور مستقل هر کیلوگرم شیر را با قیمت حدود ۲۱۰۰ تومان خریداری می کنند.

عزیز اللهی درباره افزایش قیمت شیر خام گفت: یکی از دلایل افزایش قیمت شیر خام رقابت میان خود کارخانجات لبنی برای جذب بیشتر است و اگر مساله این کارخانجات، قیمت است، خودشان باید رقابت را تعدیل کنند و در عین حال قیمت پایه شیر خام به گونه ای تعیین شود که به مصالح تولید کننده، کارخانجات و مصرف کننده باشد.

وی با اشاره به این که از سال ۹۳ تا اوایل سال ۹۷ قیمت پایه هر کیلو گرم شیر خام ۱۴۴۰ ثابت مانده بود، اظهار داشت: کارخانجات لبنی در این مدت، شیر خام را زیر قیمت مصوب و حدود ۱۱۰۰ تا ۱۲۰۰ تومان و با مدت پرداخت سه تا چهار ماهه خریداری می کردند که در پی درخواست های مکرر دامداران برای افزایش قیمت شیر خام با توجه به افزایش هزینه های تولید در مرداد ماه امسال، کارگروه تنظیم بازار قیمت پایه هر کیلوگرم از این محصول را ۱۵۷۰ تومان مصوب کرد و البته این رقم کمتر از پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی و اتحادیه دامداران مرکزی ایران بود.

عزیز اللهی ادامه داد: قیمت شیر خام مصوب دولت با ۳.۲ درصد چربی، ۳ درصد پروتیین و بار میکروبی زیر یک میلیون است و چنانچه شیر تولید شده بار میکروبی کمتر داشته باشد و چربی آن بالای ۳.۲ درصد باشد، جایزه دارد و این جوایز به قیمت شیر خام اضافه می شود.

وی گفت: بنابر این اگر برخی کارخانجات لبنی هر کیلوگرم شیر خام را بالای ۲۰۰۰ تومان خریداری می کنند، احتمالا شیر با کیفیت و با درصد چربی و بار میکروبی کمتر دریافت می کنند.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *