اهم اخبار

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی کشور: صنعت مرغ گوشتی در یک ماه ۵۸۰ میلیارد تومان ضرر کرد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور گفت: کاهش قیمت جوجه یک روزه و مرغ گوشتی از نرخ های مصوب تنظیم بازاری، در طول یک ماه اخیر ۵۸۰ میلیارد تومان به صنعت مرغ گوشتی کشور ضرر وارد کرد.

 

 

برومند چهارآیین روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: در یک ماه گذشته همه حلقه های صنعت مرغ گوشتی از جمله تولیدکنندگان مرغ گوشتی ۵۰۰ میلیارد تومان و پرورش دهندگان جوجه یک روزه ۸۰ میلیارد تومان از این موضوع متضرر شده اند.
وی ۸۰ درصد هزینه های تولید را کنجاله سویا، ذرت و جوجه یک روزه دانست و اظهار داشت: در حال حاضر قیمت تمام شده مرغ زنده با محاسبه نرخ مصوب دولتی برای هر کیلوگرم کنجاله سویا ۲۴۵۰ تومان، ذرت ۱۳۵۰ تومان و جوجه یک روزه ۲۴۵۰ تومان در مرغداری ها باید ۹۲۰۰ تا ۹۵۰۰ تومان و هر کیلو لاشه ۱۳ هزار و۵۰۰ تا ۱۴ هزار تومان باشد در حالی که امروز قیمت مرغ زنده در مرغداری ها بین ۷۸۰۰ تا ۸هزار تومان است.
به گفته وی، طی دو هفته اخیر حتی قیمت مرغ زنده به ۶۵۰۰ تومان نیز در برخی از استان های کشور رسیده بود.
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور تصریح کرد: اکنون تولیدکنندگان با مشکل جدی تامین نهاده ها با نرخ مصوب و دسترسی به موقع به این نهاده ها مواجه هستند، بنابراین اگر بخواهیم قیمت تمام شده مرغ گوشتی را با نرخ آزاد کنجاله سویا بین ۴۲۰۰ تا ۵ هزار تومان و ذرت را با نرخ بیش از ۱۸۰۰ تومان و قیمت جوجه یک روزه و هزینه های مکمل، دارو و واکسن در نظر بگیریم قیمت تمام شده مرغ زنده در مرغداری ها باید ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان و هر کیلو لاشه مرغ بین ۱۵ هزار تومان تا ۱۶ هزارتومان باشد.
وی اضافه کرد: در واقع تولیدکنندگان مرغ گوشتی در یک ماه اخیر از ۱۲۰۰ تا ۳ هزار تومان روی هر کیلوگرم مرغ زنده گوشتی تولیدی خود ضرر داده اند.
چهارآیین افزود: قیمت مصوب هر قطعه جوجه یک روزه نیز ۲۴۵۰ تومان است که اکنون نرخ آن به کمتر از این قیمت یعنی هر قطعه ۱۸۰۰ تومان شده است که تولید کنندگان آن نیز متضرر هستند.

* تقلب در فروش مرغ
چهار آیین درباره عرضه گوشت مرغ توسط برخی مغازه ها با نرخ هایی کمتر از نرخ مصوب ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان گفت: این رقابت های منفی بین برخی حلقه های این صنعت وجود دارد که گاهی منصفانه نیست زیرا از روش ها و تقلباتی استفاه می کنند که مصرف کننده تصور می کند که گوشت مرغ را با قیمت مناسب خریداری کرده است در حالی که چنین نیست.
وی گفت: عرضه گوشت مرغ در مغازه با قیمت پایین تر از نرخ مصوب گاهی با بکارگیری ۱۵ تا ۲۰ درصد خون آبه در کیسه مرغ، داشتن امحا و احشا و قطع غیر استاندارد مفصل خرگوشی همراه است که به وزن مرغ می افزاید. این گونه خرید در نهایت به ضرر مصرف کنندگان تمام می شود زیرا مصرف کننده لاشه ۲۵۰۰ گرمی خریداری کرده اما در نهایت حدود ۱۵۰۰ تومان پول اضافی بابت خونابه و اجزای غیر قابل مصرف به ازای هر کیلوگرم گوشت مرغ پرداخت می کند.
وی افزود: در کیسه لاشه مرغ در نهایت باید حدود یک تا دو درصد خون آبه باشد و پای مرغ از مفصل خرگوشی جدا شده باشد اما گاهی کمی پایین تر از مفصل پای مرغ قطع می شود که این زائده می تواند بر وزن مرغ بیفزاید بدون آنکه قابل مصرف باشد.
عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی کشور یکی از مشکلات این صنعت را نداشتن برند دانست و گفت: به دلیل نبود برندهای مناسب اکنون در این صنعت با چنین مشکلات و تقلباتی مواجه هستیم که اجحاف در حق مصرف کنندگان است.
وی افزود: در حال حاضر بخشی از کاهش قیمت مرغ ناشی از پایین بودن توان خرید مردم در اواخر ماه، تولید بدون برنامه و افزایش وزن مرغ زنده به سه کیلوگرم برای ماه مبارک رمضان توسط برخی تولیدکنندگان است. البته تولیدکنندگان طبق ماده پنج قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات باید به اطلاعات مورد نیاز تولید دسترسی داشته باشند اما به دلیل فقدان دسترسی گاهی بیش از نیاز به تولید اقدام می کنند.
چهارآیین از دیگر مشکلات این صنعت را قیمت های دستوری عنوان کرد و افزود: در حال حاضر دولت با تعیین قیمت های دستوری خود رقیب بخش خصوصی شده است. در هیچ کجای دنیا قیمت دستوری تاثیر مثبتی در تولید نداشته بلکه هم به زیان مصرف کننده است و هم برای تولید مضر است، به دلیل اینکه بخش عده ای از تولید کنندگان از چرخه تولید خارج می شوند.
وی تاکید کرد: «قیمت گذاری دستوری ضد تولید است».
عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی کشور اضافه کرد: تولیدکنندگان فقط سود ۱۰ تا ۱۲ درصدی را برای ادامه فرایند تولید نیاز دارند. زیرا خودشان بخشی از این جامعه هستند و نمی خواهند به ضرر مصرف کنندگان عمل کنند اما سیاست فعلی بنیان های تولید را از رمق خواهد انداخت بنابراین تجدید نظر فوری در شرایط کنونی و ایجاد سهولت در فضای کسب و کار این صنعت یک ضرورت است.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *