اهم اخبار

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران: افزایش ۲ هزارتومانی نرخ خرید تضمینی گندم امری ضروری است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

علیقلی ایمانی گفت: با توجه به گلایه مندی کشاورزان به نرخ خرید، دولت تحت عنوان جایزه تحویل یا افزایش تورم و به منظور ایجاد رغبت در بین کشاورزان باید نرخ خرید را ۲ هزارتومان افزایش دهد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ علیقلی ایمانی گفت: قبل از اعلام رسمی نرخ توسط وزیر جهاد مکاتباتی با نمایندگان مجلس در بحث قیمت، تسریع در اعلام نرخ و منابع برای پرداخت بهای گندم در سال زراعی جدید به مجلس داشتیم و تمامی اثرات مثبت و منفی تاخیر در اعلام نرخ یا عدم اعلام نرخ منطقی را هشدار دادیم.

به گفته او، در سال زراعی ۱۴۰۲_۱۴۰۱، نرخ پایه خرید تضمینی هرکیلو گندم ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان، هزار و ۵۰۰ تومان یارانه کود و ۲ هزارتومان جایزه تحویل بود که به رغم آنکه وزیر جهاد و ۶ نفر از اعضای شورای قیمت گذاری به نرخ ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان رای داده بودند، اما مسئولان وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه امضا نکردند.

ایمانی ادامه داد:با توجه به آنکه وزیر جهاد نتوانست مسئولان وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه را در هیئت دولت متقاعد کند، در نهایت بر مبنای نرخ پایه و احتساب ۵۰ درصد تورم قیمت خرید هر کیلو محصول ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شد که این نرخ با واکنش شدید کشاورزان روبرو شد.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران گفت: با توجه به افزایش شدید هزینه های تولید اعم از تراکتور، دنباله بندها، حقوق و دستمزد و سم نرخ ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای خرید هرکیلو گندم توجیه اقتصادی ندارد.

او گفت: با توجه به آنکه در شهریور ماه زمانیکه قیمت ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان برای خرید تضمینی هرکیلو گندم تعیین شد، تبصره ای مبنی بر اصلاح قیمت خرید در صورت افزایش تورم بالای ۳۰ درصد گذاشته شد، لذا قیمت خرید گندم تحت عنوان افزایش تورم یا جایزه تحویل باید به ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان برسد تا کشاورزان برای مرحله داشت و برداشت و همچنین تحویل به مراکز دولتی رغبت پیدا کنند.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *