اهم اخبار

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر: وزن زیاد مرغ‌های ایران مانع از صادرات است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

 مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر گفت: وزن زیاد مرغ‌های ایران مانع از صادرات می‌شود و عرضه با وزن کمتر از دو کیلوگرم باید در دستور کار باشد تا در بازارهای خارجی بتوان رقابت کرد.

«محمدرضا اسکندری» روز سه شنبه در نشست خبری خود افزود:مرغ باید با وزن کمتر از دو کیلوگرم تولید و به دست مردم برسد، تا علاوه بر حفظ کیفیت، شرایط برای رقابت پذیری با بازارهای خارجی نیز فراهم شود.

وزن استاندارد تحویل به کشتارگاه مرغ زنده در دنیا دو تا ۲.۱ کیلوگرم است و عمده مرغ‌های موجود در بازارهای جهانی وزن ۱۴۰۰ تا ۱۶۰۰ گرم دارند. 

بررسی ها نشان می دهد میزان مصرف سالیانه گوشت مرغ در کشور بیش از دو میلیون تن بوده و ارزشی بالغ بر ۱۵۰ هزار میلیارد ریال دارد.

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر اضافه کرد: براساس برنامه ریزی، همزمان با آغاز احیای نژاد مرغ آرین از امسال تا خردادماه سال ۱۴۰۰ حدود ۵۰ درصد جوجه گوشتی کشور از این محل تامین و به بازار عرضه می شود. 

گزارش های پیشین نشان می دهد، دانش تولید مرغ لاین در جهان در اختیار ۶ کشور آمریکا، آلمان، هلند، انگلیس، فرانسه و ایران (با داشتن مرغ لاین آرین) به عنوان تنها دارنده لاین مرغ در خاورمیانه بوده، اما در سالیان گذشته ایران از این امتیاز ویژه خود استفاده نکرده و نژاد لاین آرین با افزایش واردات و در نتیجه وابستگی به نژادهای مرغ اجداد و مادر خارجی در حاشیه مانده و تضعیف شده است.

به گفته اسکندری، نژاد مرغ آرین از سال ۱۳۷۰ تاکنون مغفول باقی مانده و به تازگی برای احیا و اصلاح  ۲۸ هزار قطعه از نژاد مرغ آرین به سازمان اقتصادی کوثر تحویل شد.

وی تصریح کرد: طبق برنامه ریزی صورت گرفته از ۱۲۵ هزار قطعه، ۱۱۰ هزار قطعه مرغ اجداد توسط سازمان اقتصادی کوثر و بقیه توسط اتکا انجام می شود.

اسکندری افزود: تلاش می شود برای دستیابی به یک نژاد برتر مرغ در کشور صفات برتر نژاد آرین با نژاد کوثر هفت تلفیق شود.

وی، نیاز کشور به مرغ اجداد را نزدیک به ۳۰۰ هزار قطعه ذکر کرد و گفت: براساس راه اندازی خط تولید جدید نژاد مرغ کوثر ۷ می توان تولید مرغ اجداد را به ۴۳۰ هزار قطعه رساند که می تواند علاوه بر تامین نیاز داخلی، بخشی از آن صادر شود.

وزیر جهاد کشاورزی دولت نهم ( ۸۸- ۱۳۸۴) افزود: تاکنون هر قطعه جوجه مرغ اجداد گوشتی با ارز رسمی به مبلغ ۳۰۰ هزار تومان خریداری  و وارد کشور شده، اما با حذف ارز رسمی و خرید با ارز نیمایی نرخ هر قطعه جوجه مرغ اجداد گوشتی به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان می رسد که رقم قابل توجهی است، بنابراین خودکفایی کشور در این بستر امری اجتناب ناپذیر به حساب می آید.

 وی اضافه کرد: اکنون در مجموع ۱۰ واحد پرورش مرغ اجداد نژاد آرین و کوثر هفت در کشور فعال شده که از این تعداد چهار واحد توسط سازمان اقتصادی کوثر و ۶ واحد توسط بخش خصوصی مدیریت می شود.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *