اهم اخبار

مدیرعامل شرکت ویلوپروتئین پارس در گفت‌وگو با اگروفودنیوز: کاهش محسوس صادرات کنسرو ماهی تن

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

فرهاد اسکندری می‌گوید: گرانی مواد اولیه یکی از دلایل افزایش قیمت کنسروماهی تن بوده که منجر به از دست دادن بازارهای صادراتی شده است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، فرهاد اسکندری مدیرعامل شرکت ویلوپروتئین پارس به خبرنگار ما گفت: تامین مواد اولیه در تولید کنسرو ماهی به سختی انجام می‌شود، ماهی مهمترین ماده اولیه و تاثیر گذارترین آن در قیمت گذاری کنسرو است که به لطف جامعه صیادی و عدم نظارت دستگاه های مرتبط، قیمت ماهی صید داخل سر به فلک کشیده و روز به روز نیز افزایش پیدا می‌کند.

اسکندری بیان کرد: حجم صید داخل، به هیچ عنوان پاسخگوی تولید نیست و هیچگونه آمار دقیق و شفافی از سمت مراجع ذیربط منتشر نمی‌شود تا تولید کننده نسبت به پیش بینی تولید و تامین مواد اولیه در طول سال اقدام نماید.

وی در ادامه گفت: در فصل توقف صید ماهی داخلی، واردات تنها راه ادامه حیات و عدم تعطیلی کارخانه‌ها است که خود این موضوع تبدیل به چالشی بزرگ شده و گذر از موانع داخلی، به سختی انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت ویلوپروتئین تصمیمات خلق الساعه و بروکراسی اداری در صدور مجوزهای واردات و ترخیص ماهی را از مشکلات این صنعت برشمرد و افزود: محدودیت واردات توسط وزارت خانه، ثبت سفارش و مشکلات موجود در تخصیص، تامین و حواله ارز، خرابی گاه و بیگاه دستگاه های آزمایش سازمان دامپزشکی و تاخیر در جواب آزمون و تحمیل هزینه های گزاف دموراژ دلاری به تولیدکننده و خروج ارز از کشور ، همه و همه زخم‌های کاری بر پیکره کم جان صنعت کنسرو وارد می‌کند.

اسکندری گفت: همونطور که در ابتدای سال پیش بینی شده بود، صادرات کنسرو ماهی تقریبا قطع شده و بازارهای هدف و مشتریان سابق مانند عراق و افغانستان، جذب کنسروهای ترکیه‌ای ، تایلندی و چینی شده اند.

وی افزود: حتی نتوانستیم از شرایط طلایی و ویژه تحریم روسیه توسط اتحادیه اروپا استفاده کنیم لذا صادراتی ناچیز به روسیه و حوزه اوراسیا صورت می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت ویلوپروتئین پارس در ادامه گفت: با توجه به قوانین برگشت ارز صادراتی به کشور و گرانی مواد اولیه، تفاوتی چشمگیر در پیشنهادات کنسرو ایرانی و کشورهای رقیب وجود دارد که خریداران عطای خرید کنسرو ایرانی را به لقایش می‌بخشند.

فرهاد اسکندری در پایان اظهار کرد: صنعت کنسرو بیش از تحریم خارجی، در تنگنای تحریم‌های داخلی اسیر شده است و مسئولین تلاشی برای رفع مشکلات تولید انجام نمی‌دهند.

سرویس خبری: صنعت غذا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *