اهم اخبار

مدیرعامل پیشین اتحادیه تعاونی‌های تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی پاستوریزه ایران :چرا وام‌های کارگروه تسهیل اجرایی نمی‌شوند؟

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی پاستوریزه ایران در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران از دلایل تعطیلی کارخانه‌های کوچک لبنی گفت

«۳۵۰ کارخانه کوچک لبنی تعطیل شد» خبری کوتاه که زنگ خطر را برای بنگاه‌ها و شرکت‌های کوچک فعال در صنعت لبنیات به صدا درآورده‌است. امروز مدیرعامل سابق اتحادیه تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی ایران این خبر را اعلام کرد. پایگاه خبری اتاق ایران برای بررسی دلایل تعطیلی این کارخانه‌ها با محمدرضا گنجی مدیرعامل سابق اتحادیه تعاونی‌های تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی پاستوریزه ایران گفت‌وگو کرد. گنجی با اشاره به اینکه از تعداد دقیق کارخانه‌هایی که تعطیل شده‌اند اطلاعی ندارد، تصریح کرد که بسیاری از کارخانه‌های لبنی در استان‌های مختلف کشور با بحران تعطیلی مواجه شده‌اند. او معتقد است کارگروه تسهیل کسب‌وکارهای کوچک و متوسط که در بسیاری از استان‌ها تشکیل شده موثرترین قدم برای نجات و احیای این کارخانه‌ها خواهد بود.

مردم توانایی خرید ندارند. این نخستین دلیلی است که مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی ایران در مورد تعطیلی کارخانه‌های لبنی به آن اشاره می‌کند. او در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایرن می‌گوید: «مردم توانایی خرید لبنیات به آن میزانی که تعیین شده را ندارند. بسیاری از مردم ایران به دلیل قیمت بالای محصولات لبنی، این محصولات را از سفره غذایی خود حذف کرده‌اند.»

دلیل دیگری که گنجی به آن اشاره می‌کند کاهش صادرات است. او می‌گوید: «از آنجا که صادرات ما کاهش یافته، بسیاری از شرکت‌ها وارد بازار رقابت داخلی شده‌اند. از طرفی برخی از آن‌ها نیز بدهی‌های سنگینی به بانک‌ها دارند که امکان تولید را از آن‌ها گرفته‌است.»

ماشین‌آلات قدیمی یکی دیگر از دلایل تعطیلی کارخانه‌هاست. مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی ایران می‌گوید: «بسیاری از کارخانه‌ها از ماشین‌آلات قدیمی استفاده می‌کنند و نمی‌توانند دستگاه‌های خود را به روز کنند به همین خاطر خودبه‌خود از گردنه تولیدکنندگان خارج می‌شوند و کارخانه خود را تعطیل می‌کنند.»

اما مهم‌ترین عامل تعطیلی کارخانه‌ها چیزی فراتر از این‌هاست. گنجی می‌گوید: «بسیاری از تولیدکنندگان نقدینگی ندارند و به بانک‌ها بدهکار هستند. آن‌ها مجبورند کالاهای خود را به وسیله چک یا با بهره بالا تولید کنند که در نهایت قیمت محصول نهایی‌شان را بالا می‌برد. بدهکاری تولیدکنندگان به بانک‌ها باعث شده تولید آن‌ها مقرون‌به صرفه نباشد و در نتیجه امکان تولید را از آن‌ها بگیرد.»

گنجی در مورد بهترین اقدامی که دولت در این زمینه تا کنون انجام داده می‌گوید: «اخیراً دولت از طریق کارگروه‌های تسهیل اختیاراتی را به استان‌ها داده‌است که وام‌های ۱میلیاردی و ۲میلیاردی را در اختیار تولیدکنندگان بگذارند.» طبق گفته این فعال اقتصادی، وام‌های ۱میلیاردی به واحدهای کوچک زیر ۵۰نفر و وام‌های ۲میلیاردی به واحدهای متوسط زیر ۱۰۰نفر تعلق خواهد گرفت.

البته نکته‌ای که وجود دارد این است که از زمان وعده این وام‌ها تا کنون نزدیک به سه ماه می‌گذرد. گنجی می‌گوید: «از زمانی که مقام معظم رهبری در اوایل سال ۹۵ تأکیداتی در مورد تعطیل نشدن کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی کوچک داشتند مسئله کارگروه تسهیل و وام‌ها پیش آمد اما هنوز اجرایی نشده‌است.» ناگفته نماند که این واحدهای کوچک و متوسط می‌توانند نقش بزرگی در اشتغال‌زایی داشته باشند.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *