اهم اخبار

مدیرعامل کشت و صنعت دشت سبز غرب در گفت‌وگو با اگروفودنیوز مطرح کرد: با استانداردهای جهانی یک محصول صادراتی خوب فاصله داریم

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

حمیدرضا جهانگیری می‌گوید: بیشتر صادرات کشور، خام فروشی است و با استانداردهای جهانی یک محصول صادراتی خوب، روز به روز فاصله می­‌گیریم.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، حمیدرضا جهانگیری مدیرعامل کشت و صنعت دشت سبز غرب در خصوص وضعیت تولید محصولات کشاورزی در سال جاری به خبرنگار ما گفت: سال ۱۴۰۲ برای تولید سال بسیار بدی بود. دولت به استثنا شعار دیگر هیچگونه حمایت عملی از تولید نداشته است.

جهانگیری بیان کرد: عدم پرداخت تسهیلات مصوب برای احداث طرح­‌های توسعه‌­ای بدون هیچ دلیل منطقی، عدم پرداخت و عدم پرداخت به موقع تسهیلات سرمایه در گردش جهت خرید محصول کشاورزان، عدم برنامه ریزی و رهاشدگی سطوح کشت محصولات کشاورزی در کشور، عدم برنامه برای اجرای الگوی کشت قسمتی از چالش‌های تولید و بخش خصوصی است.

این گلخانه‌دار نمونه ملی گفت: نتیجه بی توجهی به بخش تولید به وجود آمدن پرونده‌­هایی چون چای دبش، میوه شب عید، خرید نهاده­­‌های کشاورزی و هرگونه فساد اقتصادی در این حوزه می­‌شود و در کل سال ۱۴۰۲ یک سال بسیار ناموفق برای تولیدکنندگان بود.

وی اظهار کرد: باید دولت این موضوع را در نظر داشته باشد که تنها راه نجات اقتصاد کشور یک اقتصاد رقابتی با بخش صد در صد خصوصی است و اقتصاد دستوری، رانتی و فامیلی جز استیصال ملک و ملت چیزی بدنبال ندارد.

مدیرعامل کشت و صنعت دشت سبز غرب در ادامه افزود: با وجود اینکه شعار سال ۱۴۰۲ مهار تورم و رشد تولید نامگذاری شده بود ولی هیچ قسمت این شعار محقق نشد.

وی با مطرح کردن این پرسش که مگر سهم اقتصاد صددرصد خصوصی تولیدی کشور چقدر است؟ گفت: به زودی شاهد ورشکستگی واحدهای متوسط و کوچک و حتی آحاد مردم خواهیم بود. سیستم فشل بانکداری کشور تولید و توسعه را مستقیما به سمت رکود هدایت می­‌کند. با عدم ارائه تسهیلات به بخش تولید، تورم مهار نمی‌شود.

جهانگیری خطاب به رییس جمهور اظهار کرد: توسعه بر مبنای تولید واقعی را از بین برده‌اید. دل خوش به آمارهای کاهش نرخ بیکاری نباشید با پخش پول بدون هدف در آینده فقط شاهد بیکار بدهکار خواهیم بود.

وی در ادامه بیان کرد: بیشتر صادرات کشور، خام فروشی است و با استانداردهای جهانی یک محصول صادراتی خوب، روز به روز فاصله می­‌گیریم.

این فعال صنعت کشاورزی افزود: کاهش شدید نزولات، عدم توجه به محیط زیست، عدم توجه به احیاء جنگل­‌ها و مراتع، احداث سدهای اشتباه و بی مورد و مضر، نابودی آبخوان­‌ها، فرسایش شدید خاک و فرونشست زمین گواه این موضوع است که آینده‌ای شوم پیش رو داریم و این فجایع با آمارهای کاغذی قابل کتمان نیست.

جهانگیری خاطرنشان کرد: صادرات یا تولید محصولات کشاورزی به قیمت نابودی محیط زیست هیچ افتخاری ندارد و در بسیاری موارد مایه شرمساری نیز می‌باشد.

مدیرعامل کشت و صنعت دشت سبز غرب همچنین عنوان کرد: عدم وجود برنامه هدفمند و عدم استفاده از نیروهای متخصص و دلسوز از دیگر مشکلات موجود در کشور است.

وی آشتی کامل دولت با بخش خصوصی را یکی از راه‌های بهبود فضای اقتصادی برشمرد و افزود: پرهیز از اقتصاد دستوری، ایجاد فرصت­‌های برابر، جلوگیری از خصولتی پروری، برخورد قاطع با فساد، استفاده از تجربیات بخش خصوصی و عمل به آنها، افزایش سهم بخش خصوصی کارآمد در اقتصاد کشور و جلوگیری از انتصابات نامناسب از دیگر راه‌ها است.

حمیدرضا جهانگیری در پایان گفت: استراتژی کشور و هر استان تعیین شود و برای رسیدن به اهداف واقعی بسیج شویم.

سرویس خبری: صنعت غذا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *