اهم اخبار

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان خبر داد:تشکیل صنف فروشندگان سم در رفسنجان/ صادرات ۲۳ هزار تن پسته از رفسنجان

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان گفت: انجمن صنف فروشندگان سم در رفسنجان برای نخستین بار تشکیل شده و ۲۹ بازرس افتخاری دارد که نسبت به وضعیت واحدهای سم‌فروشی و تعیین‌ تکلیف آنها و بررسی وضعیت مجتمع انبارها فعالیت و نظارت می‌کند.

به گزارش ایسنا، حسین رضایی ظهر امروز ۱۷ اسفند ماه در جلسه کمیته نظارت بر نهاده‌های کشاورزی شهرستان رفسنجان اظهار کرد: تا ۱۰ بهمن ماه امسال ۶۲۲ ساعت دمای بین صفر تا هفت درجه داشتیم و ۲۵۹ ساعت دمای زیر صفر داشتیم که این مقدار هم جای امیدواری دارد و ۳۸۴ ساعت دمای بالای ۱۸ درجه داشتیم که دمای بالای ۱۸ درجه اثر منفی دارد.

وی افزود: سرمای مورد نیاز ارقام کله‌قوچی و احمدآقایی پسته ۶۰۰ ساعت است که تأمین شده، رقم فندقی ۸۰۰ ساعت و اکبری یک‌هزار و ۲۰۰ ساعت سرما نیاز دارد.

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان بیان کرد: امسال تاکنون ۲۳ هزار تن پسته از گمرک رفسنجان صادر شده و با وجود صادرات پسته از سایر نقاط کشور تاکنون ۱۰۰ هزار تن پسته از کشور خارج شده است.

رضایی با اظهار اینکه مصرف پسته داخل کشور ۲۰ هزار تن می باشد، تصریح کرد: امیدواریم برای نخستین سال موجودی انبارها به صفر برسد، ضمن اینکه موجودی پسته در شهرستان‌های رفسنجان و انار ۱۵ هزار تن است.

وی خاطرنشان کرد: انجمن صنف فروشندگان سم در رفسنجان برای نخستین بار تشکیل شده و ۲۹ بازرس افتخاری دارد که نسبت به وضعیت واحدهای سم‌فروشی و تعیین‌ تکلیف آنها و بررسی وضعیت مجتمع انبارها فعالیت و نظارت می‌کند.

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان ممنوعیت استفاده از سم کلروپیریفوس برای ارقام پسته را یادآور شد و اضافه کرد: ۱۰۵ واحد سم‌فروشی در شهرستان دارای مجوز فعالیت هستند که ضرورت دارد نسبت به ابلاغ ممنوعیت استفاده از این نوع سم همکاری لازم را داشته باشند.

انتقال انبارهای سم فروشی رفسنجان به خارج از شهر

فرماندار رفسنجان نیز در این جلسه گفت: انبارهای سم‌فروشی در رفسنجان باید به خارج از شهر انتقال یابد و ضررت دارد مجتمع انبارهای سموم ایجاد شود و در این زمینه همکاری سم‌فروشان لازم است.

حمید ملانوری تصریح کرد: ورود سم کلروپیریفوس با توجه به اینکه ممنوعیت استفاده از آن ابلاغ شده است باید کنترل شود و آمار همین میزان سمی که در واحدهای سم‌فروشی است گرفته شود.

وی بیان کرد: طی یک‌ هفته آمار سموم موجود با نام مذکور در بازار گرفته و اعلام شود تا در یک دوره زمانی دیگر این سم به شهرستان وارد نشود و از طریق مروّجان کشاورزی به کشاورزان تذکرات لازم داده شود که نسبت به خرید این نوع سم اقدام نکنند.

وی خاطرنشان کرد: ۱۰۵ واحد سم‌فروشی در شهرستان رفسنجان فعالیت می کنند.

فرماندار رفسنجان همچنین از کاهش مصرف سموم در شهرستان خبر داد و اضافه کرد: بر اساس آمار، طی سال‌های گذشته بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ تن سم در سال مصرف داشتیم که این میزان را با نظارت‌ و ترویج مهندسان کشاورزی کاهش دادیم.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *